The Lifecycle of Software Objects

Ted Chiang är en författare som jag tidigare bara läst Novellsamlingen Stories of Your LIfe, and Others av. Den novellsamlingen utgör också nästan hela hans totala produktion. Som novellist är han en rent underbar författare. Han tar en idé och snor ihop en historia på några sidor som kan få dig att ligga vaken och fundera efteråt. Han har tagit mig med till Babels torn och han har skapat en skräckvision om vad som skulle hända om man lärde sig att dividera med noll. I titelnovellen Story of Your Life tar han sig an hur språket påverkar hur vi upplever världen.

The Lifecycle of Software Objects är en långnovell, en kort och vacker bok. Underbara illustrationer. Det är en historia om Digients (digital entities) som skapats för att vara en blandning mellan vituella husdjur och digitala kompisar. Dom designades för att kunna lära sig och utvecklas. Historien bygger på en idé om att intelligens inte kan utvecklas utan social samvaro. Du kan inte bygga en AI men den kan utvecklas i mötet med oss människor. Det är en vacker och gripande historia om en utvecklare och hennes digient. Det är också en bok du inte bör börja läsa sent på kvällen för då kommer du att läsa ut den, vilket kan skada nattsömnen.

Men, trots det är detta inte Chiangs bästa bok. Den är bra men med endast begränsad wow-faktor. Det kan vara för att idén om hur AI kan utvecklas redan är bekant för mig, jag delar protagonisten perspektiv redan från början och blir inte förvånad och inte heller överaskad eller chockad. Det är dessutom en idé som spekulerats om i otaliga andra SF böcker som tex Maruseks Counting Heads och olika delar av idén i Greg Egans Diaspora och Zendegi. IO9 säger "Ted Chiang redefines how everybody will write about artificial intelligence". Det är sant; Detta kan vara den bästa AI-utvecklingsnovellen hittintills. Men för en så utpräglad idé-författare så räcker inte det hela vägen.
Avslutningsvis: Läs Chiang, it will blow your mind right open.


Snart, snart - i väntan på den bok som kommer

Här är en bok jag väntat på så länge att jag nästan lyckats förtränga att den är på väg för att kunna hantera abstinensen.
Against All Things Ending är den näst sista delen i serien om Thomas Covenant, the unbeliever.
Jag började läsa den här serien i min ungdom. Episk Fantasy som fokuserar på personer och karaktärsbygge. Varje karaktär i Stephen Donaldsons böcker är "god" i sina egna ögon. Det drivande i varje storysegment är moraliska val och deras konsekvenser. Min absoluta favoritförfattare skriver i min favorit serie om min favoritkaraktär...

Första trilogin är den bästa men jag tuggade mig igenom den andra trilogin av bara farten. När Runes of the Earth kom hade jag inte en tanke på att återse Landet igen. Runes of the Earth är första delen i en avslutande Quadrologi som i mina ögon är den bästa av dom tre serierna (so far). Nu inser jag att det bara är en vecka tills första möjliga leveransdatum. Den ska komma i November 2010 så jag hoppas ju så klart på den 1:a november.

För att göra etter värre så slutade Fatal Revenant men en gastkramande cliffhanger.

Jag tror jag är t.o.m. ännu otåligare än jag var när jag väntade på Surface Details.

Lista över enormt långa serier

Lista över löjligt långa Fantasy bokserier!
Vilka har du läst? Och varför?
Jag hittade den på Walk into Mordor genom Drömmarnas berg. WiM uppdaterar sin lista kontinuerligt så jag har den med mest som referenspunkt. Det spännande (tycker jag) är vilka bokserier vi slukat från pärm till pärm.
Enjoy

 

#

Series

Books

Pages

Läst 

1

Discworld

38 books

13674 pages

 

2

Malazan Book of the Fallen

10 books

8981 pages

 

3

Realm of the Elderlings

11 books

7749 pages

 

4

The Complete Chronicles of Thomas Covenant

10 books

4948 pages

 

5

A Song of Ice and Fire

4 books

4195 pages

 

6

Avalon

8 books

4000 pages

 Tror jag

7

The Earthsea Cycle

6 books

1436 pages

 


Det är stor skillnad mellan bokserier där jag läst en bok och inte vill fortsätta och bokserier som nyss hittat.
  Hela listan:

#

Series

Books

Pages

Läst 

1

Conan’s Journeys

52 books

13916 pages

 

2

Discworld

38 books

13674 pages

 alla

3

Gor

28 books

13050 pages

 

4

The Riftwar Cycle

26 books

11873 pages

 

5

Wheel of Time

14 books

11362 pages

 

6

Xanth

33 books

11480 pages

 

7

Valdemar

26 books

10592 pages

 

8

Saga of Recluce

16 books

9696 pages

 

9

Malazan Book of the Fallen

10 books

8981 pages

 alla

10

Dragonriders of Pern

24 books

8980 pages

 

11

Shannara Universe

20 books

8976 pages

 en

12

Sword of Truth

12 books

8784 pages

 

13

Anita Blake Vampire Hunter

19 books

8192 pages

 

14

Redwall

21 books

8081 pages

 

15

The Three Worlds Cycle

11 books

7926 pages

 

16

Realm of the Elderlings

11 books

7749 pages

 alla

17

The Legend of Drizzt

20 books

7243 pages

 

19

Deverry Cycle

15 books

6912 pages

 många

19

Wars of Light and Shadow

9 books

6281 pages

 

20

Kushiel’s Legacy

8 books

6192 pages

 

21

The Dresden Files

14 books

5771 pages

 en

22

Witch World

24 books

5757 pages

 

23

Crown of Stars

7 books

5264 pages

 

24

Books of the Orokon

10 books

5019 pages

 

25

The Complete Chronicles of Thomas Covenant

10 books

4948 pages

 alla

26

Lord of the Isles

9 books

4808 pages

 

27

The Sun Sword

6 books

4704 pages

 

28

Chronicles of an Age of Darkness

10 books

4646 pages

 

29

Tarzan

25 books

4563 pages

 

30

MythAdventures

19 books

4414 pages

 

31

Deryni

15 books

4352 pages

 

32

The Dark Tower

7 books

4341 pages

 

33

Oz

14 books

4277 pages

 

34

Solar Cycle

12 books

4252 pages

 

35

Belgariad/Mallorean

10 books

4224 pages

 

36

A Song of Ice and Fire

4 books

4195 pages

 alla

37

Drenai

11 books

4191 pages

 

38

Harry Potter

7 books

4136 pages

 

39

Corean Chronicles

7 books

4030 pages

 

40

The Realms of the Blood

9 books

4016 pages

 

41

Avalon

8 books

4000 pages

 alla

42

The Last of the Renshai

6 books

3960 pages

 

43

Earth’s Children

5 books

3952 pages

 

44

Wayfarer Redemption Series

6 books

3840 pages

 

45

Symphony of Ages

6 books

3760 pages

 

46

Saga of the Noble Dead

8 books

3728 pages

 

47

Sunrunners world

6 books

3672 pages

 

48

Last Rune

6 books

3632 pages

 

49

Chronicles of the Black Company

9 books

3478 pages

 en

40

Chronicles and Legends of the Raven

7 books

3430 pages

 

51

The Runelords

7 books

3347 pages

 

52

Codex Alera

6 books

3312 pages

 

53

Guardians of Ga’hoole

15 books

3227 pages

 

54

The Death Gate Cycle

7 books

3168 pages

 en

55

Chronicles of Amber

14 books

3155 pages

 tre

56

Chronicles of the Cheysuli

8 books

3120 pages

 

57

Guardians of the Flame

10 books

3051 pages

 

58

Fortress

5 books

2944 pages

 

59

The Chronicles of Elantra

6 books

2867 pages

 

60

The Pendragon Cycle

6 books

2736 pages

 

61

The Winter of the World

6 books

2736 pages

 

62

Guardian Cycle

5 books

2711 pages

 

63

House of Night

8 books

2704 pages

 

64

Memory, Sorrow and Thorn

3 books

2672 pages

 

65

The Banned and the Banished

5 books

2668 pages

 

66

Dragaera: Vlad Taltos

12 books

2634 pages

 

67

Einarinn

5 books

2623 pages

 

68

Shadows of the Apt

5 books

2565 pages

 

69

Ixia/Sitia

6 books

2544 pages

 

70

The Elemental Masters Series

6 books

2537 pages

 

71

Paksennarion’s World

6 books

2521 pages

 

72

Nightrunner

5 books

2512 pages

 en

73

Chronicles of the Kencyrath

5 books

2479 pages

 

74

Tiger and Del

6 books

2460 pages

 

75

The Demon Wars Saga

4 books

2268 pages

 

76

Temeraire

6 books

2262 pages

 en

77

Ryhope Wood

7 books

2261 pages

 

78

The Chronicles of Westria

8 books

2214 pages

 

79

The Lord of the Rings

5 books

2144 pages

 

80

Twilight Reign

4 books

2144 pages

 

81

The Magic Kingdom of Landover

6 books

2096 pages

 

82

Tales of the Five Hundred Kingdoms

5 books

2064 pages

 

83

Tales of Alvin Maker

6 books

2038 pages

 en

84

The World of the Alfar

6 books

1864 pages

 

85

Fafhrd and the Gray Mouser

8 books

1863 pages

 

86

The Earthsea Cycle

6 books

1436 pages

 alla


Forskare hittar en utomjordisk stad

Ja, det är faktiskt sant. Exoplanetsökarna har hittat en stad på en planet. Nu är det ju så att man inte kan se den direkt utan man har studerat Upsilon Andromedae b som är en gasjätte som rör sig runt sin stjärna, ena delen av en dubbelstjärna som kallas Upsilon Andromedae i en omloppsbana på bara 4,6 dagar med samma sida mot stjärnan hela tiden. Det har visat sig att temperaturen är ojämnt fördelad och på "baksidan" som vetter bort från stjärnan är temperaturen högre än framsidan!

Möjliga förklaringar
Det finns så klart flera olika möjliga förklaringar för hur det kommer sig men dom självklara som konvektion och vindar har visat sig otillräckliga för att förklara fenomenet. Eftersom fenomenet uppmäts på 44 ljusårs avstånd så kan fenomenet uppstå på stjärnans yta i form av solfläckar närmast planeten istället för på planetens skuggsida. Det bara ser ut som om det är planeten som lyser upp på nattsidan.
Men, om fenomenet inte enkelt kan förklaras med naturliga krafter så är en civilisation inte en långsökt förklaring. En av civilisationens tydligaste och antagligen mest universella kännetecken är ju att flytta energi, vare sig det är kemisk, sol-, kinetisk eller kärnenergi, från ett ställe där det förekommer naturligt till ett ställe där man kan utnyttja energin till att bygga civilisationen. I det här fallet, baksidan av en gasjätte, låst med samma sida mot sin stjärna, så är det inte orimligt att tänka sig att man skördar solenergin på solsidan och tar den till nattsidan för att användas. Vare sig det görs genom att man samlar energirika kemiska ämnen skapade naturligt på solsidan eller genom enorma solceller i atmosfärens översta skikt, så är effekten är den samma; En oförklarlig uppvärmning av nattsidan av planeten. Dessutom är effekten så stor att det antagligen är ett enormt avgasrör snarare än en oavsiktlig effekt av belysning och/eller klimatkontroll. Om det visar sig att det är en stad så är den stor.

Spekulation
En civilisation på en gasjätte utan fast mark och med temperatur svängningar mellan -20 till 230 grader i den lägre ändan och upptill 1400 till 1650 som högsta existerar så har den antagligen inte uppstått lokalt. Det finns gott om energi och vad som är viktigare energiskillnader som man kan utnyttja, det finns gott om kemikalier som bildas och ombildas i atmosfären så man kan inte utesluta att liv uppstått. Men även om liv kan uppstå är det inte troligt att en civilisation kan utvecklas utan fast mark och tillgång till byggnadsmaterial. Detta innebär att en första spekulation vi kan dra är att dom har rymdfart. Dom har kommit till Upsilon Andromedae b från en annan planet eller måne. Man kan därför anta att dom kommunicerar med någon annan planet. Det finns två andra superjättar i systemet och det är inte omöjligt att en av dom har beboeliga månar. Det är också möjligt att det finns andra planeter i systemet som vi inte kan urskilja för att dom är för små. Så vi kan anta att civilisationen på Upsilon Andromedae b har, minst, interplanetär förmåga och därför är minst på vår nivå och därför har radiokommunikationsmöjligheter.
Men Upsilon Andromedae systemet är ett ostabilt system med två dvärgstjärnor (A och B) och tre gasjättar. Två av gasjättarna (c och d) har väldigt excentriska banor som inte är gynnsamma för uppkomsten för liv som vi förstår det. Månar kring Upsilon Andromedae b antas ha sugits in i moderstjärnan och månar kring dom andra kan antas ha årslånga årstider (se Aldiss Helliconia) inte heller det gynnsamt för uppkomsten av liv. Eventuella jordlika planeter borde ha liknande excentriska och ogynnsamma omloppsbanor. Därför är det inte helt orimligt att anta, om vi kan bekräfta att detta är en utomjordisk civilisation, att den inte ursprungligen kommer från samma solsystem. Detta ger oss två spännande slutsatser. En lovande och en oroande: 
Att de har interstellär kommunikation och
Att de kanske har en teknologi så långt framför vår egen att vi inte kan fånga upp deras interstellära kommunikation.
Den första är uppenbar och upplyftande. Har dom byggt en stad i ett solsystem som inte är deras ursprungssystem så har dom åtminstone möjligheten att ta sig dit. Det är också därigenom bevisat att det finns anledningar (ekonomiska, kulturella eller andra) till att en civilisation lämnar sin vagga och ger sig ut i galaxen. Det kan vara uppenbart för oss SF-fantaster men det är faktiskt inte lika uppenbar för dagens räknenissar. Samma typer som valde att inte bygga en bas på Månen, att avsluta rymdresorna, att inte åka till Mars. Allt detta har varit tekniskt möjligt sedan 70-talet. Man kan åka till Mars med Apolloteknologi. Problemet är att det varit ekonomiskt olönsamt. En interstellär civilisation visar att det finns åtminstone någon som har gjort det. Det kan vara som när Hillary besteg Mount Everest, snart var det en okomplicerad sak och nu går det turistresor dit. Om vi hittar bevis för att någon funnit det lönt att resa mellan stjärnorna så kan det ändra hur våra ekonomer räknar på det.
Den andra är också uppenbar och mer oroväckande. Om de har rest mellan stjärnorna finns det en risk att dom inte pumpar ut radiovågor i alla riktningar. Vi på jorden har redan börjat övergå till mer och mer svårupptäckt kommunikation. En signal till en satellit är väldigt mycket svårare att upptäcka än kortvågsradio. Satellitens signal till din parabol är nästan omöjlig att upptäcka från en annan stjärna. På samma sätt kan en interstellär civilisation ha börjat använda laser från en stjärna till en annan, vilket vore nästan omöjligt att se om vi inte råkar ligga exakt mellan dom två sändarna. Eller så har dom annan teknik som vi inte ens upptäckt ännu som Ansibel eller warpdrones osv. Det vore riktigt illa för vi skulle helt kunna missa att dom ens existerar och dra helt felaktiga slutsatser. Kan vi inte bekräfta att det faktiskt är en utomjordisk civilisation måste vi ju anta att det är ett naturfenomen. Har vi dragit den slutsatsen på felaktiga grunder så kan just den slutsatsen leda oss att missa flera andra liknande "städer" som vi upptäcker på andra ställen. En illavarslande lösning på Fermi-paradoxen; Galaxen ser obebodd ut för att vi inte förstår vad vi ser.

Vad måste göras?
Vi måste så snart som möjligt försöka fastställa om det kommer någon form av elektromagnetisk kommunikation. Alla SETIs avlyssningsanläggningar borde inrikta sig på Upsilon Andromedae systemet.
Vi måste utesluta att det rör sig om naturliga fenomen som solfläckar eller väderfenomen.
Vi måste också dubbelkolla så att det inte rör sig om ett misstag.
Och slutligen borde vi bygga ett rymdskepp för att åka dit och hälsa på. Det räcker med en kamera och en sändare. Vad skulle vi göra om det dök upp en interstellär satellit i vår himmel? Vi skulle så klart gör allt för att ta reda på vem som skickat den. Om dom redan har interstellär förmåga skulle det vara enkelt för dom att kunna hoppa hit och besöka oss.


Källor:


www.livescience.com
www.space.com

BBC Litteraturpris 2010


Efter mycket vånda och stor möda har jag lyckats vaska fram fem nya böcker på Svenska som är värda att ge ett bokbloggpris. Läs mer på BBC's site.
Dom nominerade är:
1. Nene Ormes Udda Verklighet - 5p
Urban Fantasy i Malmö. "Malmö med extra allt" som Nene själv säger.
2. Pål Eggerts De döda fruktar födelsen - 4p
Kabalistsik Urban Fantasy med avstamp på Möllevången.
3. Anders Björkelids Eldbärare - 3p
Sveriges första True Fantasy sedan Bertil Mårtensson.
4. Neil Gaiman Kyrkogårdsboken 2p
The Master Must be Mentioned!
5. Jan Wallentin Strindbergs stjärna 1p
Ny kontrafaktisk historiemystrieroman.

Strindbergs stjärna

av Jan Wallentin har ur intet blivit en "internationell sensation" innan han ens blivit läst. Albert Bonniers förlag har pushat Jan Wallentin's bok Strindbergs stjärna som en Svensk Dan Brown, en Svensk Da Vinci-koden. Så jag ska försöka mig på en komparativ resencion. Da Vinci-koden mot Strindbergs stjärna.
Jag har för avsikt att analysera fyra delar: Världen, karaktärerna, storyn och kontroversen.

Världsbygge
Låt oss börja med att titta på hur Dan Brown och Jan Wallentin bygger sin värld.
I båda böckerna finns det en kontrafaktisk historiebeskrivning. Brown skriver om Nya Testamentet och bygger upp en värld som ett pussel som ska lösas. Jag som inte är troende Kristen ser inte shockvärdet. Det blir bara en kuliss, en labyrint för protagonisten att navigera utan djup och dåligt underbyggd (Ett exempel är ordleken med Sangraal och Sang Réal). Det finns inget beskrivet som inte är en direkt ledtråd. Det sagt så har Brown väldigt vackra lokalbeskrivningar, Paris, kyrkor och andra platser får en hel del kärlek. Det är en vacker kuliss.
Wallentin bygger sin värld i perioden 1890 till 1950 ungefär. Det handlar om Sven Hedins upptäcksfärder och Anrées Ballongfärd till Nordpolen, Första och Andra Världskriget. För det första är detta ett intressantare historiskt skeende och för det andra så är historien invävd i karaktärerna. Don Titelman som är Wallentins protagonist har ett väldigt intimt förhållande till andra världskriget. Hans Farmor är en koncentrationsläger överlevare. I motsats till Brown så är dom olika historiebärande karaktärena mycket intimare beskrivna. Jesus är Jesus och Da Vinci har som enda syfte att bygga kul pussel för Langdon att lösa i Da Vinci-koden men Sven Hedin och Nils Strindberg är intressantare personer med både för- och efterhistoria. Det är ingen labyrint utan en väv av historiska fakta som här och var böjs eller ändras för att knyta ihop spännande personer med varandra. Därför får boken också ett djup som Brown saknar. Lokalbeskrivningarna i Wallentins historia är också starka. För att undvika spoilers så tar jag inledningen som exempel. Erik Halls grottdykning är vacker och skrämmande. Man kan se det mörka vattnet i gruvan, känna kylan. Trovärdigt och sakligt på ett sätt som övertygar mig som aldrig dykt i grottor. Den scenen säger oss också något väldigt viktigt om Erik Hall. Mycket bra beskrivning.
1-0

Karaktärsbygge

Dan Brown har inga karaktärer i sin bok. Detta är han svagaste gren. Robert Langdon har sin akademiska titel som en nyckel. Han verkar helt sakna intresse för sin akademiska disiplin när han inte kan använda sig av den som kodnyckel för att lösa ett pussel. Kvinnan har sin poliskarriär på samma sätt. Dessutom existerar det inte någon kemi mellan dom två alls innan dom har sex i slutet, som en symbol för en avslutat bok antar jag. 
Wallentin beskriver det akademiska vansinnet i Don Titelman på ett övertygande sätt. Man blir inte akademiker utan att ha ett överdrivet intresse för sitt forskningsämne. Jag älskar akademiker, deras galenskap är ofta underskattat i litteratur. Men om du träffar en forskare så be dom förklara vad dom studerar och varför så ska du se vad jag menar, en klar och tydlig godartad galenskap. Detta gäller inte så mycket för yrkesutbildningar som jurist, läkare och ingenjörer men fråga en geolog eller arkeolog, en entomolog eller en partikelfysiker. Även Titelman studerar symbolik (Docent i Historia) men han har skrivit sin avhandling om Nazisymbolik. Han har ett intimt förhållande till sitt akademiska ämne och ett väldigt komplicerat förhållande till Nazityskland. Man kan säga att Titelman och Langdon är samma karaktär men dom två författarna tolkar och gestaltar karaktären väldigt olika. Titelman, som "själmedicinerar" med starka läkemedel och svär på Jiddish,  har ett komplicerat förhållande till sina studenter osv, är helt annorlunda och mycket mer trovärdig. Som skillnaden mellan Simpsons version av Aliens och Ridley Scotts version.
Kvinnan har en egen historia och ett eget perspektiv som gör henne till en intressant karaktär. Eva Strand beskrivs som en person och inte en spegel för protagonisten att reflekteras i. Det jag lite saknar är att birollsinnehavarna ibland kunde fått lite mer utrymme. Don Titelmans syster är en underbar karaktär men vi får aldrig veta vem hon är och varför hon är som hon. Det saknas.
2-0

Story
Dan Brown skiner verkligen i den här grenen. Hans bok inte bara flyter fram, den forsar fram som en störtflod. Det är ett hissnande tempo som gör att man förlåter alla ovanstående brister. Det finns bara ett problem med Da Vinci-kodens story, det är nämligen exakt samma story som i den föregående boken Änglar och Demoner. Samma Protagonist, annan stad, annan kvinna och ett annat pussel. Detta är också anledningen till att jag bara läst dom här två böckerna av Dan Brown.
Wallentins bok är längre, nästan femhundra sidor. Det går inte att hålla samma tempo. Den har dessutom flera underberättelse där den bästa, i mina ögon, är den om Andrées ballongfärd. Vad som hände och vad som egentligen hände är en underbar Steampunk story. Detta gör att storyn funkar på ett annat sätt. Jag måste nog motvilligt ge detta poäng till Dan Brown. Men inte för att Strindbergs stjärna inte funkar utan för att Da Vinci-koden funkar bättre.
2-1

Kontroversen
Dan Brown hade inte blivit samma succé utan kontroversen kring Katolska kyrkan och Jesus äktenskap med Maria Magdalena. Om man är bibeltrogen och extremt intollerant kan detta ses som kränkande. Det får man respektera, dom har samma rätt att känna sig kränkta som Brown har att kränka dom. Men för mig är det inget shockerande, inte heller att Katolska kyrkan skulle vara intollerant eller misogyn. Kontroversen rör mig inte och den berör mig inte. Men man kan inte undvika att den är den enda anledningen till att boken blev en bestsäljare. Utan kontroversen hade Da Vinci-koden varit en dussindeckare bland tusen andra.
Wallentin skriver om Nazityskland. Detta skulle kunna vara kontroversiellt men jag kan inte se vem han skulle reta upp. Det är spännande, nyskapande och fängslande men vem är det som eventuellt ska ta illa upp? Kanske skulle Nasisterna kunna ta illa upp för Wallentins avslöjanden om Karl Maria Wiligut, en man så galen att till och med Himmler tog avstånd ifrån honom. Men vem bryr sig om Nassarna blir upprörda? Ingen jag kan se. Poäng till Brown.
2-2

Så då till mitt eget omdöme. Golden goal så att säga. Vilken av dessa två böcker skulle jag rekomendera?
Dan Browns Da Vinci-koden skulle jag rekomendera som en klassisk hängmattebok. Men har du läst Änglar och Demoner så läs inte Da Vinci-koden - det är samma bok.
Wallentins Strindbergs stjärna är bättre skriven, djupare och i grunden mycket mer läsvärd. Den avhandlar en intressantare historisk period. Kopplingen mellan andra världskriget och nu är en Farfar bort (min Farfar var ung då). Sven Hedin gjorde sin första expedition på två Farfäders avstånd och han levde fram till 1952. Detta gör det mycket mer påtagligt och angeläget. Den ger en starkare läsupplevelse och vinner därför denna komparativa studie.
3-2

Jag skulle helst sett att man inte jämförde med Dan Brown. Jag skulle rekomendera den till folk som inte gillade Da Vinci-koden likväl som dom som gillade den. Strindbergs stjärna står på egna ben som Svensk Urban Fantasy.
Jag ser fram emot mer av Wallentin.

Surface Detail

av Iain M. Banks är den senaste Cultureboken.
The Culture är en klass 8 civilisation (player) i det pan-Galaktiska meta-civilisations samhället. Dom är vetenskapligt, kulturellt och moraliskt högstående. Det betyder också att dom är utopist-kommunistiska och att dom har kastat av sig religionens bojor. Det är tyvärr så att många i Galaxen inte har gjort det. I och med att teknologin existerar att spela in och spela upp en människas själ* i en virtuellt Himmel (och därför också Helvete) har många civilisationer valt att bygga upp sina respektive Himlar och Helveten i Virtuella Världar. Surface Detail centrerar sin handling kring kriget om den pan-Galaktiska meta-civilisationen ska tillåta eller fördöma skapandet och upprätthållandet av Virtuella helveten. Pro- och anti- sidan har kommit överens om att hålla konflikten helt i VR. Men när anti-Helvetesidan börjar inse att dom håller på att förlora ökar också risken att konflikten spiller över i Verkligheten.

Surface Detail handlar om Lededje Y'breq som är en Intagliated Skuldslav. Hon är tattuerad med ett fraktalt mönster sedan fosterstadiet som går genom hela hennes kropp, från cellnivån till skinnet. Hon ägs av en mäktig handelsmagnat i ett klass fyra samhälle (Dom har ett par dussin solsystem och är på väg in i den pan-Galaktiska gemenskapen) som just nu håller på att hamna i hela galaxens händelsecentrum.

I förra boken, Matter, sa Banks själv att den kommer att bli en Culturefest med appendixar och massor med gott-gott. Jag har inte hört några liknande kommentarer om Surface Detail. Det är nämligen så att Surface Detail är ofattbart mycket bättre än Matter. Den kommer nästan upp i Use of Weapons-klass. Jag skulle säga att den är min tredje bästa Culturebok än så länge. Special Circumstances är inblandat, Contact är inblandat. Slap-drones, Abominatorclass krigsskepp är bara början. Surface Detail är nog den mest välbalanserade boken i serien.
Avslutningsvis måste jag säga att slutet (och då menar jag sista meningen) verkligen överaskade mig.

Diz iz good shit!


*Mind-state

Bokbloggarnas eget litteraturpris 2010


Bokbloggarnas Litteraturpris 2010! Breakfast Book Club har instiftat ett bloggpris vilket inte var en dag för tidigt. Jag tänker ta mitt ansvar och nominera mina fem favoriter. Jag får ju inte nominera till nobelpriset så detta är väldigt välkommet. 
Jag måste erkänna att jag har problem med hela nomineringsprocessen. Jag läser så lite Svensk litteratur. Att vänta tills favoriten är översatt, eller ännu värre riskera att den inte blir översatt! Det funkar inte för mig. Men samtidigt har 2010 varit ett enormt bra SF/Fantasy år för Svensk litteratur. Nene, Pål och Anders för att bara nämna tre. Samtliga värda en nominering. Sen dom översatta författarna som jag läst på Engelska. Hmm, måste leta efter översättningarna.
Klicka vidare och kolla upp dom andra nomineringarna. Har du en bokblogg så nominera lite kul SF/Fantasy.

Vad är detta för en bok?

Jag hittade Strindbergs stjärna när jag i allvarlig abstinens inhandlade Surface Detail. Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om varken boken eller författaren och; Hur kommer det sig att så många SF/Fantasy/Urban Fantasy böcker kommer ut i år av tidigare okända Svenska författare?
Vad är detta för bok och varför kallas den (av SF-bokhandelns i Sthlms i övrigt eminenta personal) för en "internationell sensation" när den är oöversatt och skriven av en tidigare okänd författare? (Han har uppenbarligen en bra förläggare som sålt den till 16 olika länder innan Svenskarna fått chans att läsa den) Har du svaret på någon enda av dessa frågor så kommentera gärna. Annars så ligger den högt i Att-läsa-listan. Jag varnar bara känsliga läsare för att han har utmålats som en Svensk Dan Brown(!) så det kan ju vara hur dåligt som helst. Åh andra sidan så kan ju kontrafaktisk historiebeskivning i äventyrsformat vara hur bra som helst också...

Vådan av att sitta fast i Lapplandia

Surface Detail har kommit ut! Denna senaste Culture roman har jag med många väntat länge på och det ligger en förbokad bok till mig i Templet i Malmö. Men jag sitter fast i Norrland. Jag var inne i bokhandeln lokalt här men dom har så klart inte bemödat sig att ta in den. Det är i tider som denna som jag skulle vilja ha en e-boksläsare. Möjligheten att kunna ladda ner direkt på releasedatum hade varit Guld värt.

För övrigt anser jag att Iain M Banks borde få Nobelpriset!

Under Heaven

Det är så har: Imorgon är det fredag. Du ska ta ledigt på eftermiddagen. Hämta den här boken i bokhyllan eller på närmsta bokhandel. Sen ska du sätta dig skönt med en kopp te. Du ska öppna den, titta lite på kartan ta ett djupt andetag och inte lägga ifrån dig den förrän på söndag kväll. Jag lovar att du kommer att känna dig nöjd med en underbar helg.

Under Heaven av Guy Gavriel Kay är en historia som utspelar sig i Kina under Tang-dynastin. Det skulle nog inte vara positivt för läsaren att kolla upp historian innan du läst boken men jag tänkte lägga upp länkarna ändå, klicka med omdöme. Detta är egentligen ingen nödvändig del av resensionen. Allt som behöver sägas är sagt i första stycket, läs inte detta; läs boken!

Shen Tai har nyligen blivit av med sin fader Shen Gao, en välkänd general under Kjesare Taizu. Som en del av sitt sorgearbete har han begett sig till ett slagfält utanför Kitans västra gräns där Kitans och Tagurernas arméer möts i generationer. För att hedra sin fader har han begravt dom döda i två år när Tagurenas närmsta befälhavare kommer med en gåva från den Taguriska Kjesarens fru. En Kitansk Prinsessa som är bortgift som en del av det senaste fredsfördraget. Det är en Kunglig gåva. Det är också en dödlig gåva.
Under Heaven är en episk kinesisk fantasy roman. Den fokuserar på personer och intriger över arméer och slag. Kay har tagit en historia, en historisk epok och omtolkat den i Fantasy termer. En poet som kallades Immortal (antagligen som ett tecken på att hans poesi ansågs leva för evigt) beskrivs som odödlig på riktigt. Magi och spöken som var levande i 700-talets kinesers sinne är i boken äkta och verkligt. Jag vet inte vilka anledningar Kay har för att göra så, jag vet bara att det funkar. Räv-kvinnor och Shamaner, Kanlin-krigare och Kjeserliga palatsintriger. I norr skyddar muren mot Bogü och Shuoki nomader. I öster ligger Koreini och i väst Sardia. Kjesaren styr fån Xinan. Roshan är också en historisk person.

Hur man fångar en läsare från första sidan

Guy Gavriel Kay's Under Heaven börjar med en man som gräver ner benknotorna från generationer av döda på ett gammalt slagfält. Det senaste slaget kostade över förtiotusen man livet. Det är kallt och avlägset och han har ingen chans att någonsin kunna begrava alla dom döda. Jag blev indragen i mysteriet omedelbart. Vem är han och varför är han där, utanför Imperiets gränser och varför har han tagit på sig ett så tröstlöst arbete?
Kay har skrivit en Fantasytegelsten i Kinesikt inpirerad miljö och som så många tegelstenar så är det viktigt att snabbt suga in läsaren så han står ut tills det blir intressant (Tolkien var dålig på det vilket har skapat dåliga vanor i hela genren). Men jag är verkligen imponerad av inledningen i den här boken. Kay skapar ett mysterium kring Shen Tai som gör läsaren väldigt nyfiken på vem han är och törstar efter hans bakgrund. Det brukar lite vanvördigt kallas för info dumps, när författaren dumpar bakgrundsfakta på läsaren som iofs är avgörande för historien men kanske inte är spännande just nu.
Under Heaven har inte det problemet. Jag återkommer med en resension när jag läst ut den.  
/emote is impressed

The Quantum Thief

är ett rafflande drama på gränsen mellan Space Opera och rymd deckare. En riktig pageturner. Inte så hård som Greg Egan, inte så outlandish som Charles Stross utan något helt eget. En författare som laddar sina pistoler med Bose-Einstein kondensat måste läsas av hård-SF älskare. Rajaniemi använder deckarformatet för att presentera en post-human framtid där det innre solsystemet domineras av Sobornost, en samanslutning av VR samhällen befolkade av gogols, dvs uppladdade människor. Mars domineras av Oblietten dvs en stad av integritet och glömska som känns som ett svar på den infekterade IPRED debatten, man värdesätter det privata väldigt högt.
Miele är en krigare från Oortmolnet som räddar en berömd tjuv från ett av Sobornosts fängelser. Hon behöver honom för att stjäla något väldigt värdefullt, han själv. 
Det blev sent igårkväll, jag var tvungen att läsa, bara ett par sidor till, bara en stund till. Rajaniemi känns inte som en debutant. QT känns inte som en debutbok. Den känns helt rätt. Aldeles bortsett från ett imponerande världsbygge med underbara, maniska eller galna samhällen vackert presenterade i en raflande historia med många twists och turns med faktiskt rätt bra karaktärsbeskrivningar så kryllar boken av fyndiga ordvitsar som kommer upp när man saktat in och lagt ner boken. Som ordet Sobornost (Собо́рность) som är ryska för "Spiritual community of many jointly living people". Jag är helt säker på att jag kommer att hitta fler "påskägg" av betydelser och underbetydelser när jag läser om den.
Jag vet inte hur du är men jag älskar sånt.

RSS 2.0