Hur man fångar en läsare från första sidan

Guy Gavriel Kay's Under Heaven börjar med en man som gräver ner benknotorna från generationer av döda på ett gammalt slagfält. Det senaste slaget kostade över förtiotusen man livet. Det är kallt och avlägset och han har ingen chans att någonsin kunna begrava alla dom döda. Jag blev indragen i mysteriet omedelbart. Vem är han och varför är han där, utanför Imperiets gränser och varför har han tagit på sig ett så tröstlöst arbete?
Kay har skrivit en Fantasytegelsten i Kinesikt inpirerad miljö och som så många tegelstenar så är det viktigt att snabbt suga in läsaren så han står ut tills det blir intressant (Tolkien var dålig på det vilket har skapat dåliga vanor i hela genren). Men jag är verkligen imponerad av inledningen i den här boken. Kay skapar ett mysterium kring Shen Tai som gör läsaren väldigt nyfiken på vem han är och törstar efter hans bakgrund. Det brukar lite vanvördigt kallas för info dumps, när författaren dumpar bakgrundsfakta på läsaren som iofs är avgörande för historien men kanske inte är spännande just nu.
Under Heaven har inte det problemet. Jag återkommer med en resension när jag läst ut den.  
/emote is impressed

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0