Marusek, Counting Heads
Missförstå mig inte, jag gillar verkligen dystopier men att skapa en framtid som är så mörk som Maruseks samtidigt som den inte känns mörk utan full av framtidshopp och spänning är en kul twist. För samtidigt som NASTIEs och skadliga nanotech härjar så används nanotech för allt som man bara kan önska sig, från universalmaskiner som kan skapa nästan vad som helst till integrerade mobiltelefoner (i bemärkelsen integrerade i dig), samtidigt som Jorden lagts i spillror så skapar just dom här problemen också grundplåten för att kolonisera nya solsystem. Marusek har till och med skapat en trovärdig ekonomisk anledning till varför det skulle vara en bra idé för storföretag att bygga vad som i princip är månggenerationsskepp för flyga slower-than-light i hundratals år. Affärsmodellen är att dom ger dig en plats på skeppet och du ger dom en hektar mark på jorden. Jag har svårt att se hur företag skulle kunna (vilja, våga) casha in på en investering i ett annat solsystem men Marusek har skapat en trovärdig situation med avkastning, right here, right now.
Dessutom, för alla er sugna kommunister där ute, så har Marusek skapat en intressant variant på Chavistiska "Socialistiska element i en kapitalistisk stat". Chartister är folk som lever i egalitära communes, eller co-operativ. En inte helt enkel hippietillvaro i Maruseks kapitalistiska framtid.
Jag har köpt tvåan redan av bara farten. Om den följer upp ettan så är jag mer än nöjd.
/s
On a side note kan man konstatera att Marusek är lika nojig som andra författare om att hitta sitt eget namn i media: På sin blogg har han kommenterat att SF bokhandeln utnämnt hans bok till Månadens SF. Detta trots att han inte kan ett ord Svenska.
Köpstopp! och hur det kan negativt påverka din hälsa ...
Jag blev lite förvånad när banken drog in mina kort men misslyckades med att se sambandet. Det verkade vara något helt orelaterat problem med fakturor och adresser. Strax efter började restnoterade böcker skickas ut till helt nya adresser över hela staden. Att hämta böcker gick från att vara ett nöje till att bli ett farligt äventyr in i outforskade delar av stan där boknördar inte går säkert. Strax efter detta stängdes min telefon av och chefen drog in min semester! Måsar verkade ständigt försöka pricka mig med sina bomber och visst började jag känna mig krasslig.
Piskad och isolerad från mänskligheten gick jag till Templet för att göra Bot och Bättring.
Sankta Karin den Heliga, lyssnade på min bikt och sålde generöst en hög böcker. Nu har jag fått tillbaka mina bankkort och telefonen är på igen.
Vredga aldrig Bokgudarna eller deras Heliga Bokförsäljarhelgon! Det hade kunnat sluta illa.
Ny Culture novel på väg! Rejoice and celebrate!
Iain M. Banks har i The Culture serien skapat ett Kommunistiskt Utopia som är både trovärdigt och spännande. Ofta handlar historierna om gränslandet mellan The Culture och resten av civilisationerna i galaxen. I The Culture har man ingen stat ingen styrning men man har byggt upp en organisation som kallas Contact, dom tar kontakt med mindre utvecklade civilisationer och hjälper dom (eller inte - målet är ju att hjälpa dom mot ett samhällssystem som är rättvist och jämlikt inte ge mediciner och vapen till tillfälliga diktaturer i historien). Den hemligaste och minsta delen är en grupp som kallas Special Cirumstances. Dom tar hand om alla dom mest knepiga situationer i kontakterna mellan The Culture och deras grannar. Det är också här som Banks historier är som mest spännande och intressanta.
Surface Detail kommer att handla om Himmel och helvete. I The Culture kan man ladda upp sig själv i data matriser i sann Matrix stil. Dessa kallas för Himmelen. Men något har hänt. När det finns en himmel finns det risk för att det finns ett helvete.
Tydligen ska den komma ut tidigt 2011. Jag kommer att stå först i kön!
/s
Jag hittade nyheten på Io9.
Hugo awards - här finns dom nominerade
Här är listan på Hugo nomineringarna
Jag har tyvärr inte lästa alla så jag [Bold]-markerar dom jag har läst.
Dom andra hamnar i den ständigt växande Att-läsa-högen.
Best Novel
- Boneshaker, Cherie Priest (Tor)
- The City & The City, China Miéville (Del Rey; Macmillan UK)Rescenserat här
- Julian Comstock: A Story of 22nd-Century America, Robert Charles Wilson (Tor)
- Palimpsest, Catherynne M. Valente (Bantam Spectra)
- Wake, Robert J. Sawyer (Ace; Penguin; Gollancz; Analog)
- The Windup Girl, Paolo Bacigalupi (Night Shade)
Best Novella
- "Act One", Nancy Kress (Asimov's 3/09)
- The God Engines, John Scalzi (Subterranean) Rescenserat här.
- "Palimpsest", Charles Stross (Wireless)
- Shambling Towards Hiroshima, James Morrow (Tachyon)
- "Vishnu at the Cat Circus", Ian McDonald (Cyberabad Days)
- The Women of Nell Gwynne's, Kage Baker (Subterranean)
Best Novelette
- "Eros, Philia, Agape", Rachel Swirsky (Tor.com 3/09)
- The Island", Peter Watts (The New Space Opera 2)
- "It Takes Two", Nicola Griffith (Eclipse Three)
- "One of Our Bastards is Missing", Paul Cornell (The Solaris Book of New Science Fiction: Volume Three)
- "Overtime", Charles Stross (Tor.com 12/09)
- "Sinner, Baker, Fabulist, Priest; Red Mask, Black Mask, Gentleman, Beast", Eugie Foster (Interzone 2/09)
Best Short Story
- "The Bride of Frankenstein", Mike Resnick (Asimov's 12/09)
- "Bridesicle", Will McIntosh (Asimov's 1/09)
- "The Moment", Lawrence M. Schoen (Footprints)
- "Non-Zero Probabilities", N.K. Jemisin (Clarkesworld 9/09)
- "Spar", Kij Johnson (Clarkesworld 10/09)
Best Related Book
- Canary Fever: Reviews, John Clute (Beccon)
- Hope-In-The-Mist: The Extraordinary Career and Mysterious Life of Hope Mirrlees, Michael Swanwick (Temporary Culture)
- The Inter-Galactic Playground: A Critical Study of Children's and Teens' Science Fiction, Farah Mendlesohn (McFarland)
- On Joanna Russ, Farah Mendlesohn (ed.) (Wesleyan)
- The Secret Feminist Cabal: A Cultural History of SF Feminisms, Helen Merrick (Aqueduct)
- This is Me, Jack Vance! (Or, More Properly, This is "I"), Jack Vance (Subterranean)
Best Graphic Story
- Batman: Whatever Happened to the Caped Crusader? Written by Neil Gaiman; Pencilled by Andy Kubert; Inked by Scott Williams (DC Comics)
- Captain Britain And MI13. Volume 3: Vampire State Written by Paul Cornell; Pencilled by Leonard Kirk with Mike Collins, Adrian Alphona and Ardian Syaf (Marvel Comics)
- Fables Vol 12: The Dark Ages Written by Bill Willingham; Pencilled by Mark Buckingham; Art by Peter Gross & Andrew Pepoy, Michael Allred, David Hahn; Colour by Lee Loughridge & Laura Allred; Letters by Todd Klein (Vertigo Comics)
- Girl Genius, Volume 9: Agatha Heterodyne and the Heirs of the Storm Written by Kaja and Phil Foglio; Art by Phil Foglio; Colours by Cheyenne Wright (Airship Entertainment)
- Schlock Mercenary: The Longshoreman of the Apocalypse Written and Illustrated by Howard Tayler
Best Dramatic Presentation, Long Form
- Avatar: Screenplay and Directed by James Cameron (Twentieth Century Fox)
- District 9: Screenplay by Neill Blomkamp & Terri Tatchell; Directed by Neill Blomkamp (TriStar Pictures)
- Moon: Screenplay by Nathan Parker; Story by Duncan Jones; Directed by Duncan Jones (Liberty Films)
- Star Trek: Screenplay by Robert Orci & Alex Kurtzman; Directed by J.J. Abrams (Paramount)
- Up: Screenplay by Bob Peterson & Pete Docter; Story by Bob Peterson, Pete Docter, & Thomas McCarthy; Directed by Bob Peterson & Pete Docter (Disney/Pixar)
Best Dramatic Presentation, Short Form
- Doctor Who: "The Next Doctor" Written by Russell T Davies; Directed by Andy Goddard (BBC Wales)
- Doctor Who: "Planet of the Dead" Written by Russell T Davies & Gareth Roberts; Directed by James Strong (BBC Wales)
- Doctor Who: "The Waters of Mars" Written by Russell T Davies & Phil Ford; Directed by Graeme Harper (BBC Wales)
- Dollhouse: "Epitaph 1″ Story by Joss Whedon; Written by Maurissa Tancharoen & Jed Whedon; Directed by David Solomon (Mutant Enemy)
- FlashForward: "No More Good Days" Written by Brannon Braga & David S. Goyer; Directed by David S. Goyer; based on the novel by Robert J. Sawyer (ABC)
Best Editor, Long Form
- Lou Anders
- Ginjer Buchanan
- Liz Gorinsky
- Patrick Nielsen Hayden
- Juliet Ulman
Best Editor, Short Form
- Ellen Datlow
- Stanley Schmidt
- Jonathan Strahan
- Gordon Van Gelder
- Sheila Williams
Best Professional Artist
- Bob Eggleton
- Stephan Martiniere
- John Picacio
- Daniel Dos Santos
- Shaun Tan
Best Semiprozine
- Ansible edited by David Langford
- Clarkesworld edited by Neil Clarke, Sean Wallace, & Cheryl Morgan
- Interzone edited by Andy Cox
- Locus edited by Charles N. Brown, Kirsten Gong-Wong, & Liza Groen Trombi
- Weird Tales edited by Ann VanderMeer & Stephen H. Segal
Best Fan Writer
- Claire Brialey
- Christopher J Garcia
- James Nicoll
- Lloyd Penney
- Frederik Pohl
Best Fanzine
- Argentus edited by Steven H Silver
- Banana Wings edited by Claire Brialey and Mark Plummer
- CHALLENGER edited by Guy H. Lillian III
- Drink Tank edited by Christopher J Garcia, with guest editor James Bacon
- File 770 edited by Mike Glyer
- StarShipSofa edited by Tony C. Smith
Best Fan Artist
- Brad W. Foster
- Dave Howell
- Sue Mason
- Steve Stiles
- Taral Wayne
The John W. Campbell Award for Best New Writer
- Saladin Ahmed
- Gail Carriger
- Felix Gilman *
- Seanan McGuire
- Lezli Robyn *
* denotes second year of eligibility.
Terminal World
Quillon lever i Neon Height, ett distrikt i den enorma staden Spearpoint. I Neon Height är det elektrisitet som gäller, inte som i Steamville som bara kan utnytja ångkraft eller de sk Celestial levels där Änglarna bor med datorer och nano maskiner. Hela staden är uppdelad i zoner där själva naturlagarna fungerar olika. För att ta sig från en zon till en annan måste man kunna hantera zonsjukan, en obehaglig bieffekt av att vara i ett ställe din kropp inte är anpassad för som liknar dykarsjuka eller allvarlig migrän.
Spearpoint själv sträcker sig upp ur landskapet som en massiv skruv ur landskapet ända upp över atmosfären och hela städer lever på gängorna.
När Quillon, som arbetar som obducent, tar emot en död Ängel avslöjas en mordkomplott mot honom som tvingar honom att fly Spearpoint.
Alastair Reinolds frångår sin vanlliga tradition att skriva Hard SF och har skapat ett sugestivt scenario där inget är riktigt självklart. Quillon är inte det han verkar vara, Spearpoint är inte det det verkar vara och efter ett tag börjar man undra om ens Jorden är den plats man tror att det är.
Jag kan inget annat än rekomendera den här boken.
Steampunk, post-apokalyps och far far future SF ihoprullat i ett!
/s