Skepp i Fantasy
Fantasyanalog tidsepok
Vilken epok korresponderar med ditt fantasy universa? Vanligen brukar jag tänka på elva till tolvhundratalet. Ringbrynja och svärd, Ivanhoe och sånt. Ett armborst är cutting edge tech. Korstågen är också en viktig referenspunkt eftersom det ofta blir så (i tredje boken) att en enorm arme samlas för att bekämpa Ondskan. Även om man inte betraktar Påven som en bra analogi för Gandalf så är korstågen en bra analogi i Fantasy.
Vissa författare som GRR Martin väljer istället fjortonhundratalet; Riddare i helrustning hade en väldigt kort glansperiod på fjortonhundratalet fram till riddarens död strax efteråt. Tungt kavalleri i helrustning användes en bit in i den sk moderna tiden men det sociala fenomenet riddare dog ut eftersom systemet blev ekonomiskt ohållbart (inte för att man började använda krut som ofta antas; En bra rustning var skottsäker men enbart bröstplåt blev snart det självklara ekonomiska alternativet) Andra väljer att lägga sig tidigare som Steven Eriksons Malazan böcker som jag kände hamnade kring femhundra till åttahundratalet eller kanske ännu tidigare i den antika eran. (Malazans legioner antyder antiken, senast åttahundra för därefter blev kavalleriet dominerande på slagfältet). Men skeppen i Malazan är klart och tydligt baserade på senare skepp.
Varför är det viktigt att ha koll på vilken tidsepok fantasyverket utspelar sig i? Jo, om inte författaren har koll på det finns det en risk att man kastar in phalanxer mot riddare i helrustning. Det kan skapa onödig förvirring och ologiska plothål. Bra research kan låta dig knyta ihop olika perioder men om du har barbarer och högcivilisation bredvid varandra måste man tänka på vad barbarerna vill köpa, vad högcivilisationen kanske vill lägga embargo på osv. Amerikas indianer köpte visserligen glaspärlor men konflikten kom i samband med att de ville köpa gevär. Det var inte ologiskt att en krigare hade ett gevär och en stridsyxa med stenhuvud. Det hade inte varit rimligt om de helt hade vägrat använda gevär och knivar av med stålblad. Samma dissonans kan uppstå om man har en Fantasy värld baserad på tusentalets teknologi, sociala organisation och ekonomi men samtidigt kastar in skepp som kräver sextonhundratalets ekonomi för att vara möjliga.
Liveship Traders
Farseer serien verkar ligga tidigt i den medeltida världen, säg Wilhelm erövraren. Det är något med de sex hertigdömena och Outislanders som får mig att tänka på Franker och Britter. Men det finns ett enormt problem med skepp i Fantasy: Skeppen på denna tiden är jättetråkiga!
Samtidigt som man vill ha kul skepp vill man inte ta steget och införa kanoner (Ophelia har tex bara en katapult). Om man inte vill ha vikingar i sin fantasy så är det koggar och andra tråkiga båtar.
Samtidigt är the Age of Sail med sina fullriggare en teknologisk utveckling som är svårmotiverad. Det helt enkelt så att den tidsperiod som är mest intressant på land inte är särskilt intressant på vattnet.
Jag är ganska säker på att Liveship Ophelia, trots att Althea flera gånger kallar henne en Cog, är en Fluyt.
Koggen är ett bra exempel på tråkiga båtar som är typiska under den vanligaste fantasy-analoga tiden. Inget däck, man styr med en rorkult inte ett skeppshjul. Evokativa ord som forecastle, bogspröt och crow's nest saknas på medeltida båtar. Ingen egen hytt till kaptenen. Men Fluyten är från femtonhundratalet. Jag tolkar kommentarerna om en kogg i samma anda som om hon sagt att Ophelia seglar som en tunna.
Jag är ganska säker på att Vivacia är en Carrack och den maritima konkurrenten Chalced har Galleys:
Med tanke på riggen och andra beskrivningar gissar jag på en Karack med råsegel på den eller de första masterna och latinsegel på mesanmasten vilket skulle göra segelplanen till en brigantin. Jag kan inte tillräckligt för att avgöra vilken som är den korrekta benämningen men jag tror att brigantin avser senare skepp. Att jagas av galärer är helt rimligt eftersom de användes långt in på 1600-talet. Kanske det mest lämpliga fantasyskeppet.
Så istället för de små öppna båtarna på medeltiden väljer man gärna de tidiga skeppen från 1500 och 1600-talet (Som en historisk ref. så seglade Columbus med en Karack och två Karaveller 1492 vilket på ett sätt kan ses som slutet på medeltiden). Inte senare för två konkurrerande utvecklingar gjorde skeppen mindre glamorösa på 1600-1700-talet: Avskaffandet av foredeck (Back på svenska tydligen) vilket förbättrade segelegenskaperna och tendensen att bygga samman back och akterdäcket för att få ytterligare ett kanondäck (vilket ledde till katastrofen med skeppet Vasa). Det är ungefär här Fantasygränsen går. Nästa steg i fartygsutvecklingen är en Galleon men om man inte har kanoner i sin Fantasyvärld så är det ett otympligt skepp. För lite öppen däcksyta för katapulter, varför så massiva ekskrov om inte för att stå emot bredsidor? Varför extra kanondäck om man inte har kanoner, osv. Och om det finns risk för en drakattack så är galären mycket mer lämplig med mindre segelyta och fler som kan använda båge.
Självklart är det en gradvis utveckling från koggarna mot galleonen men det naturliga hade varit öppna båtar med snedsegel i en fantasy miljö som sedan utvecklas till större och mer havsgående skepp. Karack och karavell kan nog som tidigast dateras till 1400talet (vilket gör att GRR Martin ligger helt rätt med sina skepp) även om vissa delar och detaljer säkert kan finnas hos tidigare skepp. Men att hoppa från 1000-1100-talet på land till 1500-1600-tals skepp är något av en tidsresa.
Nedan: Kogg, Karavell, Karack sen Galleon.
Dessutom är utvecklingen mot fullriggare byggd på att man seglar på öppet hav för vinden. Stora fyrkantiga segel som kan ta spjärn från minsta vindpust men bara rakt bakifrån. Det passar passadvindarna men inte kustnära vatten och skärgård. Stora vita hav är ovanligt på fantasykartor. Den segelplan som bäst passar våra kartor är också den tråkigaste: Snedsegel, latin eller gaffrigg, dvs det vi ser i alla moderna segeltävlingar. Dessa riggar är bra för att kryssa mellan öar eller kryssa upp mot vinden. Om man seglar en sån båt med vinden kan det faktiskt kantra av instabiliteten av en vind rakt bakifrån (tänk vad man lär sig när man försöker ta reda på varför så lite fantasy utspelar sig på öppet hav. Tex hade Niña ursprungligen latinsegel när hon seglade från Spanien 1492 med Columbus men riggade om till råsegel inför havsseglatsen).
Framtiden
Senare skepp var lägre och mer strömlinjeformade, utan den spännande bananformen vi ser i de flesta piratfilmer. (Flygande Holländaren i Pirates of The Carribean är halvvägs mellan en Fluyt och Skeppet Vasa.)
Skepp från 1700 och 1800-talet ser inte fantasy ut:
Nu är vi helt klart inne i Steampunk country.
Jag har försökt hitta andra Fantasyböcker med en tydlig maritim prägel men mitt ex av Red Seas under Red Skies av Scott Lynch här förkommit. Sen är det bara The Red Wolf Conspiracy av Robert Redick som jag kommer på som har handlingen förlagd till havet. Lynch verkar utspela sig på Karacker och Karaveller och Redick verkar vara inspirerad av den kinesiska flottan på 1400talet under Zheng He men förlagt på europeiska skepp. (europeisk terminologi och rigg, kinesiska dimensioner).
Vilka böcker har jag missat?
Slutsats:
Jag tycker att bristen på Fantasy på havet är olyckligt. Vi är så många som ser skepp och segling som ett främmande land, lika exotiskt som Narnia. Bara att förlägga handlingen till havet är en källa till förundran och det slår läsaren ur balans på ett sätt som orcer och alver inte längre gör.
Mer skepp i fantasy!
Mer Fantasy ombord!
<b>Vilken epok korresponderar med ditt fantasy universa?</b>
BZZZZ! Förlåt, men det där är något jag retar upp mig på rejält. Fantasy ÄR INTE historia. Det är fantasy. Inte medeltid. Inte antiken. Inte renässansen eller någon annan epok. Det motsvarar inte ens en sådan epok. Det är fantasy. Det här inlägget baseras på en av de mest irriterande, korkade, destruktiva missuppfattningarna som finns om vad fantasy är.
Puh.
Någon gång ska jag vara mindre feg och tala om för dig vad jag egentligen tycker om uppfattningen att fantasy motsvara en historisk epok i vår tid. Kanske över en öl i oktober? Frid!
Kul att kunna provocera lite.
Jag håller med om att Fantasy inte är historia men menar du att det är helt ointressant att titta på vilken teknologi som är samtida med vilken i 'vår' historia? Vilken teknologi som utvecklades som svar på vilket problem i 'vår' historia?
Jag försökte vara tydlig med den aspekten i diskussionen om råsegel vs snedsegel.
Jag är villig att ta mig till Stockholm och reda ut det här över en öl snarast.
Nej, nu när jag har lugnat mig lite grann så håller jag med om att du i inlägget nuddar vid något som skulle kunna vara riktigt intressant att diskutera, dvs det som du säger i ditt svar till mig, att kartlägga sambanden mellan olika former av teknik. Om man lånar saker ur vår historia i en bok måste man göra det på ett sätt som är trovärdigt för läsaren och hänger logiskt ihop. Det håller jag helt med om.
det kan faktiskt vara intressant att ta reda på massor av fakta om gamla skepp och sånt ;)
Din ursprungliga position blir inte lättare när vissa författare offentligt berättar att de inspirerats av Rosornas Krig (GRR Martin) men det är egentligen ett annat inlägg. Jag har förresten inte hitta några inkonsekvenser i hans böcker; från olika stilar av rustningar över skepp till menyn i ett Dothraki tält. Nu är inte jag expert på alla dessa områden men jag uppskattar att GRR Martin ger intrycket av att vara det.
Fantasy inspireras av vår historia, olika historiska kulturer för att sedan blanda, ändra och skapa något helt eget.
Men jag menade bara att fundera högt över varför skepp så sällan används som Fantasysetting. Det jag tar upp kan vara en anledning: 'Samtidiga' skepp är tråkiga. De räcker inte för att bygga en handling kring utan bara för att transportera hjälten från en punkt på kartan till en annan.
Intressantare skepp förutsätter en annan nivå av handel, transatlantisk eller circumafrika handel.
Att angripa hur olika författare inkorporerat olika tekniknivåer med varandra på olika sätt är inte ett rant, det är en avhandling.
Det är ju bara en delgenre av fantasy som försöker att medvetet apa efter medeltiden, "episk" fantasy av den sort som Martin skriver. Pratar man specifikt om den subgenren får man säga det, och inte svepande prata om "fantasy", vilket inkluderar Tolkien, Bulgakov, Beagle, Peake med flera.
Har du läst Miévilles The Scar, förresten? Där har du ju skepp så att det räcker och blir över.
Jag tycker du är lite orättvis. Jag utforskar en trend utifrån ett exempel och två andra referenser. Jag håller med om mitt uttalande att 'Varje gång Fantasy sätter segel hoppar de tvåhundra år i tiden'. Det är självklart en överdrift. Det jag fiskar efter är varför så lite Fantasy utspelas på det sju haven. Även om vi inkluderar all annan Fantasy är det ju magert.
Det är inte 'bara en delgenre' som 'apar efter'. Det är en del av fantasyestetikens huvudfåra att fascineras av svärd, riddare och premodärna sociala strukturer. Att anklaga Martin för att apa efter är att nedvärdera det han har gjort för att skapa en egen logiskt sammanhängande värld inspirerad av (inte efterapa) Rosornas Krig.
Jag håller med att Fantasy är så mycket mer än det som är inspirerat av en pre-krut teknologi, feudala samhällen och svärd. Jag hade skrivit och formulerat mig väldigt annorlunda om vi tagit den där ölen först. Kanske bytt position helt men snälla låt inte din irritation över mig få dig att degradera Martin, Erikson och Hobb, Tolkien, Abercrombie och Cook [...] Lewis, LeGuin och Kay till 'bara' en marginell grupp härmapor.
The Scar glömde jag. Även om det definitivt är Fantasy så skulle jag sortera Bas-Lag som Steampunk i första hand. Steampunk i en alternativ värld dvs bredvid Retribution Falls. Det var därför jag inte tänkte på honom.
Det slog mig helt plötsligt att Övärlden hade varit det bästa antiexemplet! Hon har en levande sjöfart där skeppen verkligen motsvarar förväntad teknologisk nivå och social struktur i allt från skrov till rigg! F*n att jag glömde henne.
facepalm
Lewis Skeppet Gryningen är däremot helt i linje med tesen.
Jag tror inte att vi är riktigt överens om vad fantasy är, faktiskt. Bas-Lag är klockren fantasy. Gormenghast är klockren fantasy. Det är nog kärnpunkten i varför vi inte är riktigt överens.
Jag tror att den här ölen är av <b>stor</b> vikt!
Kommer du till Stockholmsfandoms pubmöte i mars?
Kommer det att vara ett pubmöte i mars?
I så fall när, jag kan se till att ta mig dit.
Som en parentes: Jag ifrågasätter inte att Bas-Lag är Fantasy, säger du att det inte är Steampunk?
Ja, jag säger att det inte är steampunk. Steampunk utspelar sig i vår värld - det är alternativhistoria, inte en estetik.
Stockholmsfandom har pubmöte 20 mars. Jag brukar inte gå på deras möten, men det händer. Ska du till Stockholm då? I så fall kan jag försöka att masa mig ner, problemet är bara att det är Linnéas födelsedag.
jag ska ta mig upp till Stockholm någon gång under mars, varför inte i samband med fandom träffar tänkte jag. Annars finns ju Uppsalafandom också men då måste jag ta mig sista biten till Uppsala. Jag vet inte hur det ser ut med kommunikationer mellan Uppsala och Stockholm eller övernattningsmöjligheter i Uppsala.
Det tar 40 minuter med tåg till Uppsala och övernattning går säkert att fixa, men annars hinner man tillbaka till Stockholm igen utan problem. Fast nästa stora pubmöte i Uppsala är nu på tisdag - sedan dröjer det till veckan före påsk.
argumentum ad verecundiam: Nene säger att Bas-Lag är Steampunk.
Och därmed har vi nått botten på tunnan i den frågan (http://www.logicalfallacies.info/)
Jag tycker det skulle vara jätteroligt att träffas och diskutera skepp, genrer och annat. Jag ska se om jag kan ta mig upp till på tisdag annars kommer jag upp till Stockholmsfandoms träff.
Detta måste så klart redas ut till vi nått en av tre utfall: Du har övertygat mig om att du har rätt. Jag har övertygat dig eller vi har hamrat ut ett gemensamt fackverk av definitioner så att vi kan föra diskussionen vidare på en högre nivå.
Vi ses