Politiska böcker och annat

Publiseringstackten har avtagit som den uppmärksamme läsaren kan ha märkt. En anledning är att jag har börjat på ett megaprojekt som är väldigt kul på ett intellektuellt sätt: Jag har börjat läsa Atlas Shrugged av Ayn Rand. Jag var medveten om att det är något av en tegelsten men jag hade ingen aning om hur mycket tegelsten det egentligen är. Min upplaga ser ut som en vanlig Fantasysten men ack nej. 1070 sidor i bibelpapper och den minsta fonten jag sett i tryck. 
Så: Detta kommer att ta tid.

Därför tänker jag börja fläska ut utrymmet med olika funderingar och utläggningar om tex politik i annars opolitisk media. Jag ska försöka knyta ihop med bokrekomendationer i varje inlägg men jag kan inte lova det. Jag kommer också, mot mina egna vanor, bryta av med att läsa andra böcker så en del bokrecensioner borde hitta ut i ethern.
Politik i media
Jag har en idé om att all kultur och all media har ett politiskt budskap. Vad hittar jag det? Jo, för det mesta finns det i sensmoralen och i kontexten. En saga med har en hjälte som utsätts för prövningar och överkommer dom, naturen av dessa prövningar (Vad gör Ondingen som är så ondskefullt?) och nyckeln för hjältens seger (Vad gör hjälten som är så bra?) skapar en känsla hos läsaren, en sensmoral som har (eller kan ha) politiska övertoner. I kontexten hittar vi också ett politiskt budskap. Är protagonisten en orädd entreprenör, en inbiten ensamvarg som i många deckare? Då har du nästan alltid ett individualistsikt budskap. Är tro viktigt, hörsammas böner i ditt fiktionuniversa? Då har du ett religiöst budskap, osv. Är miljöförstörelse en viktig del i inramningen eller krigets fasor? Det är svårt att inte se Nevil Shute's On the beach som något annat än antikapprustningslitt.
Det är värt att notera att en del politiska budskap existerar i verket utan, eller i direkt motsatts till författaren önskan och övertygelse. Det kan komma från omedvetna böjelser hos författaren eller (och ofta) från läsarens assosiationer. Men bara för att författaren inte placerat dom i texten betyder det inte att dom inte finns: Om läsaren influeras i en viss riktning eller uppfattar texten på ett visst sätt så är det så. Som Charles Stross uttrycker det "Once the words are on the page they're not mine any more, and I have no control over how a given reader will interpret them"*.

Vad betyder det?
Jo, jag tycker att det är kul att titta på politiskt budskap och klassperspektiv i den litteraturen jag läser. I filmerna jag ser och serierna på TV. Jag kommer att ha svårt att recensera nyutlästa böcker under ett litet tag. Därför kommer jag att spekulera över klassinnehåll och politik i böcker, film och media.
Bara för att det är kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0