Hur gör du med dåliga böcker?

Det bara slog mig. Jag sitter och läser en jättebra bok och som bokmärke använder jag en halv boksida som slitits av i tryckningen. Den har alltså halva texten från bokens första sida och första sidan, som är hel har bara den andra halvan. En skitdålig bok helt enkelt.
För ett tag sedan tog jag en spännande antologi från hyllan i affären. Det sista exemplaret. Bokhandlaren upptäckte att den var felskuren och erbjöd mig att beställa ett nytt ex. Men vad kan man göra? Den kommer aldrig att kunna stå rakt i bokhyllan men jag ville ju läsa den nu!

Jag är en fetish samlare; Jag kan definitift betala ett högt pris för en bra upplaga som är vacker i bokhyllan. Jag älskar inbundet och nya fina böcker. Jag har en pocketupplaga av Sagan om Ringen som jag haft i tjugo år och bara en av dom har en knäckt rygg trots upprepad läsning.

Men ändå:
Jag köpte antologin. (Den var jättebra)
Jag höll dom två boksidorna mot varandra och läste första sidan. (Recension kommer snart)
Och detta är bara dom två senaste exemplen. Det är ju så att det är texten som är hela grejen, eller hur?

Hur gör du med dåliga böcker?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0