Kavalier & Clay

av en av mina favorit författare, Michael Chabon, är också en bok jag har tvekat länge att läsa. Anledningen är enkel; Den är en väldigt tjock bok.
Nu har jag fått den i julklapp så jag har också gett mig i kast med denna mastodonthyllning till pulperan, serietidningens guldålder.
  

The Amazing Adventures of Kavalier & Clay

Samuel Klayman (senare Sam Clay) bor i New York, Joseph Kavalier bor i Praag. Kavalier & Clay börjar med att berätta om deras möte, vilket är mycket mer komplicerat än det verkar. Speciellt Kavaliers utbrytning från Praag 1939, när han flyr tillsammans med Praags Golem är mer komplicerat än väntat. Sen följer boken bildandet av partnerskapet och deras karriär i trettiotalets serietidningsvärld, krigets New York och de två unga judarnas liv.Rasism, judeförföljningarna i Europa och kriget vävs ihop med deras egen kamp för att kunna publisera sina serier.
 
Jag älskar Michael Chabon och hans bok the Yiddish Policemans Union (rec här) så därför är Kavalier & Clay en besvikelse. Det är en bra historia, två fängslande livsöden och hans användande av det judiska är ofta smått magiskt men för mig är det inte 'udda' nog. Jag kan egentligen inte klaga på något annat: Språket är bra, jag blir inte uttråkad eller lägger ifrån mig boken men jag fastnar inte.
 
Jag hade hoppats på mer.
 
 
 
 
 
 

Boken finns hos Adlibris 
#3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0