Stallo

av Stefan Spjut är riktigt bra Fantasy.
Det är inte jag som bestämmer genrenamn, det finns en kommitté i Berlin som gör det så därför kan jag inte ta ansvar för det här; Stallo är Urban Fantasy. Även om nästan hela boken utspelas i Norrbottens inland så är det där bland tomtar och troll, stallofolk och menvättar, vintern tvåtusenfyra som det blir Urban Fantasy. 
 
Stallo är en extremt norrländsk fantasy som kryssar mellan John Bauer och nåjdtrummor, samemytologi och kirunaromantik i den eviga vinternatten. Vad är det som Sussos morfar fotograferat, varför har vi aldrig hittat så mycket som ett tillstymmelse av bevis för trollens existens? Susso har en hemsida där hon samlar bevis för att troll verkligen finns. Nästan allt som skickas till henne är håx men en del är intressant nog att sätta upp en kamerafälla. Det är i den kameran hon fångar något hon inte förstår. Det blir början på ett sökande efter sanningen som plötsligt blir dödligt allvarligt.
 
Spjut har ett fängslande språk; Hybble och hide, skrymt och gammgubbar förstärker norralndsromatiken lika mycket som vintern, mörkret och kylan. Historien slingrar sig fram längs byvägar, mellan snödrivor in och ut ur kirunas souvenirkiosker.
 
Jag gillar verkligen den här boken. Norrbotten är en exotisk setting som samtidigt är väldigt Svensk.
Mer av detta!
 
Det är svårt för mig som Skåning att orientera mig i det Norrbottniska landskapet så jag gjorde en liten karta på det platser som besöks i boken. För att undvika spoilers så har jag bara lagt upp namnet på platsen som besöks. Det är ingen spoiler att nämna Kiruna och Riksgränsen tycker jag.

Visa Stallo på en större karta
 
 

 Stefan Spjut "har jobbat som litteraturkritiker på Svenska Dagbladet och kulturredaktör på Norrbottens-Kuriren. Han debuterade 2008 med Fiskarens garn."
 
"För Norrbottens-Kurirens kulturredaktör är bloggverktyget vad wakizashisvärdet är för samurajen; ett praktiskt och komplementärt instrument med vass klinga. Med wakizashin kan krigaren tälja en flöjt av en sälgpinne, peta naglarna eller sprätta upp sin egen buk."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0