Vernor Vinge

är en författare som dyker upp i automatiserade rekommendationer hos internetbokhandlare. Tydligen tycker datorn att jag borde läsa hans böcker. Eftersom 'resistance is futile' har jag nu fallit för assimilerat mig.

Jag har läst Rainbows End.
Det är en heist, sleeper awakes roman. Robert Gu vaknar upp i framtiden efter att ha varit 'död' i tio år. Förklaringen är att man lyckats bota Alzheimers. Det ger Vinge en kul möjlighet att utsätta honom för en helt ny verklighet full av intelligenta kläder och datorskärmar i kontaktlinser, fullständig global interaktivitet osv. Det är inte så mycket en 'nära framtidsroman' som en roman om kulturchock. Han introducerar en del kul tech men det är också här han snubblar i trovärdigheten. (Han skriver om Haptics dvs interaktiv digital känsel men just i den tekniska lösningen så känns det inte trovärdigt). Men om man helt blundar för tech delen och ser det som att det handlar om en pensionär som måste lära sig att använda internet och mobiltelefoner så funkar det.
Flera engagerande karaktärer som vävs ihop på ett smart sätt.

Men det saknas något vitalt. Detta är inte en ny favoritförfattare. Det är stabil SF, onödigt många sidor men inte så det stör. En stapelvara. En bok man plockar upp när man har ett hål i att-läsa-listan.
Det var länge sedan jag läste en bok som så massivt placerar sig på betyget Godkänt.
Varken mer eller mindre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0