Litterära Aha-upplevelser

Jag har tidigare nämnt att min att-läsa-lista är så lång att jag ofta glömt varför jag köpt eller beställt en bok innan jag äntligen hittar tid att börja läsa. Nu har det hänt igen med Leviathan wakes av James S. A. Corey. Den ramlade in som en beställning och jag blev nyfiken över varför jag beställt den så den hamnade högt i listan. Så ska jag samla ihop läshögen för Norrlandsresan. Wolfangel såklart (recension kommer) sen den nyinköpta Leviathan wakes.

Sen tänkte jag: Det var länge sen jag läste något av Daniel Abraham. Så jag packade ner the Dragons Path, hans senaste fantasy verk. Jag älskade hans Long Prize Quartet och kände ett det var dags för mer.

Wolfangel var annorlunda och bra. Börjar läsa Leviathan. Det blir snart tydligt att det är en First Contact historia. Älskar bra First Contact historier. Bra space opera, sköna karaktärer och härligt djup. Så kommer jag till sista sidan; Information om författaren...

Corey är en pseudonym för Abraham och Ty Frank (GRR Martins assistent). Abraham overload? 

Angående pseudonymer så har han sagt: ”To get in as a writer you meet peoples expectations. And I think one of the ways you meet expectations is you set them. And I think the name of the writer is one of the ways to set them.” /D Abraham
Genrebyten är ju annars svåra och flera författare stavar sina namn lite olika (Iain Banks kontra Iain M. Banks) eller tar pseudonymer för att markera att man inte skriver i samma genre längre. Författarnamnet är ju lite som en produktdeklaration och tex Stephen Donaldson hade problem med sin Gap-serie eftersom hans fantasyläsare inte köpte honom som SFförfattare. James SA Corey är att betrakta som ett projektnamn för samarbetet mellan Abraham och Frank.

Här följer en lång intervju med de två författarna. En intressant sak som dyker upp är att Daniel pratar så mycket om 'mandate'. 'The mandate of the book'. Space Opera ger oss 'mandat' att vara storstilade. Det verkar nästan som om han betraktar boken som en person som ger honom tillstånd att skriva saker. En annan person hade kunnat säga att 'detta passar, eller passar inte i just den här boken' men att använda ordet 'mandate' ger en intressant vinkel på skrivandet.


Här berättar han om samarbetet med Ty Frank hos Scalzi (eller om dom tillsammans pratar om samarbetet. Det framgår inte. Intressant är det iallafall.).
www.the-expanse.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0