Ghost Brigades - och vådan av Kindle

Jag har skaffat en sk läsplatta. mest på kul och mest för prylnörden i mig. Jag installerade en Kindle emulator och laddade ner en bok på måfå av en författare jag känner väl men ändå har olästa (och oköpta) böcker av. John Scalzi är en skön, må-gott författare; Lättläst, rasande snabbläst och lagom blodigt krigs SF. Tre grundläggande fördelar för att testa läsbarheten i en backlit screen.
Ghost Brigades är andra fristående delen i Scalzis Old Mans War Universa. Mänskligheten hotas av en hemlig allians av inte mindre än tre olika Aliens. Dessutom har en Mänsklig forskare med obehagligt stor insikt i den mänskliga krigsindustrin hoppat av till en av utomjordingarna. Ett problem så intrikat, så svårhanterat hamnar så klart i händerna på the Ghost Brigades, de ultraeffektiva semimänskliga krigarna skapade av DNA från avlidna människor. Intensivodlade i provrör, utbildade i stormfart kontrasterar dom krigarna i Old Mans War där soldater inte sällan var över hundra år gamla och alla över sjuttiofem. Ghost Brigades går ut i strid första gången bara veckor gamla och pensioneras vid tio års ålder. Boken var bra utan överaskningar som förväntat.

Läsplattan och Kindles förbannelse
Så; Att läsa funkade bra. Portabiliteten är god, skärmstorleken bra och efter en del experiment lyckades jag ändra bakgrundsfärgen från Eyesplitting-White till Paper-beige och ljusstyrkan från batterysucking-flashlight-bright till nattläsning-lagom. Det är ingen utpräglad bokmaskin eftersom de fortfarande är formatlåsta. Det är rent tekniskt sett en telefon så extrafunktioner som spel och GPS och Aug-reality hade lätt kunnat dra uppmärksamheten från boken om den varit segläst eller skärmen varit svårläst. (av ngn anledning lockar det inte att ringa från telefonen)
eBook fördelar
Enl. Amazon The Crippled God släppas samtidigt som eBok och RealBook. Det är exakt ett sånt tillfälle då eBoken fungerar i sitt esse: Om du inte kan vänta på att favoritboken levereras till din bokhandlare så kan du ladda ner den och börja läsa direkt. Det andra tillfället är just mysböcker utan större litterärt värde där man kan ladda ner dom och läsa dom utan dessa att kategori tre böcker tar upp en massa dyrbart bokhylle utrymme. Det var just här jag drabbades av Kindleförbannelsen: Jag sökte efter en annan må-gott-bok för att fortsätta läsa. Först sökte jag efter tvåan av Gerrolds Chtorr-serie i tanken att backloggböcker måste vara lättare att hitta i eBok när dom gått ur tryck. Nej, böcker ur tryck kan man fortfarande bara hitta på begagnat-marknaden. Ett utmärkt sätt att tjäna billiga pengar överhoppat. Det skulle innebära en liten investering att formatera gamla böcker till eBok och sedan skulle dom ticka in en liten men betydande inkomst för förlagen utan tryck- eller lagerkostnad. Som det ser ut nu jobbar författaren på konverteringen. Kanske det kommer och kanske finns det andra gamla böcker uppe (och då menar jag inte höglitteratur sånt trycker man ändå nyupplagor av) kanske finns det bättre bibliotek med mer backissues än vad Kindlestore har jag har inte hunnit leta över allt.
Så jag försökte med en andra Scalzi bok: Zoë's tale. På .com sa dom till mig att Kindle versionen inte fanns till salu utanför USA på .com siten, gå till .co.uk. På .co.uk siten sa dom till mig att den bara fanns till salu inom Storbrittanien från .co.uk siten gå till .com! Satans djävla Amazon! Jag skaffade en generic eBok för att slippa inlåsningseffekten av att antingen köpa Kindle eller iPad så låser dom in mig med nationella gränser! Hade dom haft en .se site så hade varit OK men det är tydligen för dyrt! Ännu ett bevis för att copyrightlagstiftningen är f*ck'd up.
Svar på den Stora eBoksfrågan:
Kommer eBöcker att öppna nya ställen/tillfällen/möjligheter till läsning? På samma sätt som ljudboken möjliggjorde bokläsning vid bilkörning så borde eBoken erbjuda ny tillfällen till läsning. Svaret är: Nej. eBoken är inte vattentät så du kan inte läsa i duschen (eller bastun, eller i badet eller ...). Du kan däremot läsa i stark vind utan att bladen autobläddras av vinden. Men har du en iPad kan du inte ens läsa utomhus i minusgrader eftersom det negerar garantin. Du kan inte läsa på fler nya och innovativa platser där du inte trodde det skulle gå att läsa innan. (Jag har funderat på att läsa under vattnet på sol&badsemstern men ach nej) Det finns egentligen bara två fördelar (OK, tre: Prylnörden får ståpäls): Portabilitet och leveranstid; Du kan bära fler böcker och du kan ladda ner purfärska böcker lite innan hårdvaruboken annländer men det beror helt på när boken släpps. Inte sällan beror boksläpp på postgång och jag vet inte ännu hur det relaterar till planerat släppdatum. Men om det inte avsiktligt fuckas upp av förlaget borde man tjäna mella 25 minuter och 6 veckor beroende på var boken du vill ha finns IRL.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0