A Companion to Wolves

För att följa den senaste lästrenden så plockade jag upp lite mer bög fantasy. Först ut är en liten men skön bok som utforskar en situation där du har ett heteronormativt samhälle med en starkt homosexuell krigarelit.
I A Companion to Wolves av Sarah Monette och Elizabeth Bear så lever mänskligheten i norr under ständigt hot från invaderande troll och den enda styrkan som kan stå emot är en grupp elitkrigare som har knutit ett väldigt speciellt band till en grupp vargar. Varje krigare har en companion wolf som dom knyter an till. Men eftersom vargarna är av båda könen, så klart, och krigarna, lika självklart, alla är män så blir det komplicerat när krigarkultens vargar löper. Det blir inte lättare av att vargarna följer sin alpha hona, sin konigenswolf men krigarna behöver en manlig ledare, en wolfjarl som är alphahonans varghanes kompanjon. Det är gott om tillfällen till komplikationer.
Jag gillar att författarna valt att porträttera sin huvudkaraktär som heterosexuell och kompanjon till en konigenwolf. Dom tar inga genvägar och gör inga kompromisser. Det är en del av det som gör boken så bra.
I övrigt är det en bra men kort och snabbläst fantasy novell, den är fristående och avslutat. Jag läste ut den på två dagar trotts att jag jobbade. Man behöver inte sätta av ett par semsterveckor för att klara av den utan den slinker den ner som en mjukglass men lämnar dig med ett bestående intryck.

Det enda jag kan klaga på är att författarna överanvänder semi-norska ord. Hela texten är fullpepprad med ord som som ligger nära nordiska och/eller gammal angliska och jag misstänker att dom misstöversatt vissa ord, som tex konigenswolf som jag tror att dom sett i en översättning typ: Konigen = Royal eller bara tyckt att ordet låter likt Queen. Men för oss svenska läsare så är ju königen, konung, ett väldigt mannligt ord som inte självklart betyder alpha tik. En annan språkligt kul grej är att för första gången har jag hittat en bok som använder orden bitch och dog korrekt. (= tik och hane)
Klart läsvärd.
/s


Kommentarer
Postat av: Maria

Tackar för tipset, jag har länge varit nyfiken på Elizabeth Bear. :)

2010-01-08 @ 17:27:02
URL: http://www.unt.se/bokbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0