Yiddish Policeman's Union

Ännu en bokcirkelbok; The Yiddish Policeman's Union av Michael Chabon.

En Judisk alternativ-histora-deckare. Meyer Landsman är polis i Sitka, en Judisk enklav i Alaska som ska återförenas med USA om bara ett par månader. Historien har här gått lite annorlunda, Israel utrotades 1948 och enklaven i Alaska är den största enhetliga judiska "nationen" i världen. Språket som talas i Sitka är Yiddish och boken är fullpepprad med ord och fraser från Yiddish.
För en gammal fantasy läsare som jag är flödet av konstiga ord inget konstigt eller svårt, utan bara underbart. Dessutom är Yiddish väldigt lätt att förstå i många delar*, men ordlistan bak i boken är ändå en klar nödvändighet. Det är inte bara orden som är typiskt ashkenazi, även humorn, tex  i att kalla poliser för Shammes, dvs synagogans vaktmästare eller dögrävare, pistolen kallas för sholem dvs fred eller piece.
Boken är mörk och bitter, Landsman är en klassisk deckare med ett falerat äktenskap bakom sig och alkoholproblem. Mordutredningen har alla problem du kan tänka dig och historien berättas på ett spännande sätt. Den Judiska befolkningens alla udda karaktärer och karakteristika är underbart beskrivet. Jag var tex helt övertygad om att "Boundary Maven" var ett påhittat begrepp, men efter lite wikiletande så visar det sig att det faktiskt är ett erkänt begrepp. Chabon har fått kritik för att han porträtterat Judar på ett negativt sätt. Jag håller inte med; Han har porträtterat dom som människor med alla olater, galenskaper och kriminalitet som följer med, kryddat med kulturella egenheter och quirks.

En liten sidoreflektion är att den judiska traditionen att hantera synd känns både rationell och logisk; Låt mig generalisera grovt.
Om du tror att gud finns och en förlåtande fader kommer att bedöma dina handlingar efter sitt värde blir synd en moralisk fråga mellan dig och ditt samvete.
Om du vet att gud finns men aldrig ingriper eller visar sig på något sätt utan kommer att väga dina handlingar enligt domstolsliknande former blir synd en juridisk fråga mellan dig och Gud.
I Kristendomen kan en synd vägas upp av goda intentioner och alla synder kan och kommer att förlåtas.
I Judendomen ska alla lagar följas vilket gör att tex om man inte kan bära saker utanför hemmet på sabbaten så får man omdefiniera vad ett hem är så att man kan leva upp till alla bud samtidigt. Se konceptet eruv, eller den lilla kippah som många judar bär "för att påminna oss om att 'här tar jag slut', Gud står över alla män" är så försvinnande liten att det är lätt att glömma att du har den på dig, vilket ju gör att samtidigt som du uppfyller lagens bokstav förfelas lagens syfte.


*Dom lättaste:
schmutz - smuts
shvitz - bastu
Dom svåra:
Kreplach - klimp, degknyte med köttfyllning
blintz - ostcrêpes
Den kontraintuitiva:
kibbitz - skvaller, pladder


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0