biggest thing since Internet

Som ni kanske märkt är jag inte helt nöjd med den framtid vi lever i. Var är min jetpack och min semester på månen? Och framför allt: Var min butlerbot?
Men jag hittade en liten obskyr post på internet som kan vända min skepticism mot tveksam optimism. Detta lilla framsteg som kan revolutionera framtiden är lika obskyrt som när en dator första gången pratade med en annan dator.
Vi har vant oss vid att det finns 3D printers. Dom är dyra och finns bara på stora företag. Jag och många med mig har hoppats på att dom ska en dag bli billiga nog att kunna ha i hemmet för den vanliga hemmapysslaren / robot byggaren, (ja jag jobbar på att bygga min egen butlerbot, vem gör inte det?). Men nu har Reprap teamet byggt en 3D printer som kan skriva ut en kopia av sig själv!
OK, ok den behöver fortfarande en massa "nuts and bolts" som den inte kan printa själv och ja, den kan inte sätta ihop sig själv. Men dagens industrirobotar är för sjutton handbyggda. Visionen om robotar som bygger robotar har varit ljusår borta tills nu. "Nuts and bolts" frågan är antagligen lathet, dom kan du själv köpa i vilken järnaffär som helst och med lite djävlar-anamma kan du nog tvinga ut många av dom ur din 3D printer även om det skulle sänka kvaliteten på kopian. Ett par detaljer måste du köpa, det är svårt att printa ut en elmotor ur en plast printer.

Varför är detta så stort?
För det första kommer detta att sänka priset och öka tillgången på 3D printers för vanligt folk:
- priset på en Reprap Medel är en tredjedel av det kommersiella priset men om jag köper en och printar ut och säljer bara tio stycken så kan jag ta en femtedel av det och fortfarande gå runt. Dom som köper av mig kan göra samma sak till priset gått ner till bara priset för några elmotorer och lite "grey goo". En 3D printer i var mans hem.
- Det är open scource. Hela idéen är att sprida den.
För det andra:
- Det är första steget mot Cornucopia maskiner som beskrivs tex i Charles Stross Singularity Sky
En Cornucopia är helt enkelt en maskin som kan, billigt eller gratis, tillverka vad som helst för vem som helst. Ett vanligt tema i SF som handlar om tiden efter en tech singularity. Det är tanken att fysiska objekt kan bli lika billiga att reproducera som mp3 filer redan är.
- Det öppnar upp möjligheten att skapa von Neuman maskiner. Ett av dom intressantaste sätten att kolonisera/utforska rymden.

hmm, var kan jag beställa en?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0