Fade

Chris Wooding har skrivit en spännande bok som heter Fade. En underjordisk värld härjas av krig, de merkantila Eskara mot de teokratiska Gurta. Som i Retridution Falls vägrar Wooding att begränsa sig i genreramarna. Med mörka gångar och chthonomancers i bästa Dungeonraiding style, med svärd och slavar så borde Fade vara Fantasy men de högst rationella fackverket som håller uppe historien kräver nästan en klassifiering i SF hyllan. Underbara sorteringsproblem.

Orna är skuldslav till ett av de stora Eskaran handelshusen. Hon är en elitsoldat som används i kommandoraider och lönnmord, spioneri och inkasso. Hon fångas i ett misslyckat anfall mot en Gurta postering och hamnar i ett fångläger slash fängelse. Hon är en riktig Kick-Ass hjältinna, hon är gift och har en son som är soldat i samma armé. Hon är livsfarlig och hänsynslös när det gäller. Kännslig och plågad när det finns tid för det.

Trots det lyckas Fade inte klara av Feminist testet för Godkännd Litteratur. *
1 Finns det mer än en kvinna i boken? Check
2. Har dom dialog med varandra? Check
3. Om något annat än den manlige protagonisten? Nope!
Det finns egentligen ingen mannlig protagonist men när hon pratar med dom andra kvinnorna i boken så är det mest om män.

Så formellt sätt är detta ingen godkännt könsneutral bok men jag tycker att helhetsintrycket är det motsatta. Ascool kvinnlig protagonist, männen är antingen förövare eller offer. Utan att vara misantropsk eller manshatande. Men finns det någon bra Feministläsare som känner för att läsa Fade och återkomma så skulle jag uppskatta Er feedback. Jag tyckte den var skitbra. Julklappstips till Systrarna kanske?


*Vem skapade testet? Jag vet att det är en Amerikansk serieteknare men jag har tappat bort namnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0