Ryska vampyrer

Jag har en underlig dragning till rysk litteratur. Den är inte helt rationell men ser jag en rysk författare som är bra nog att översättas till svenska så brukar jag köpa boken. Nu har Sergej Lukjanenkos Nattpatrullen kommit ut och jag har i princip sträckläst den.

På Moskvas gator patrullerar Ljusets magiker på natten och Mörkrets Vampyrer och Onda Magiker på dagen för att upprätthålla Avtalet. Vapenvilan mellan Ljus och Mörker är absolut och måste hållas. Anton är en liten kugge i Nattpatrullen som kallats ut för att hantera en vampyr som bryter mot avtalet och neutralisera den. Det går så klart fel och är inledningen till en lång och komplicerad historia om Vampyrer och magiker, rätt och fel, Ljuset och Mörkret. Lukjanenko lyckas till och med göra dom "goda" intressantare än dom onda, något som är väldigt ovanligt i min erfarenhet. Magin är intressant och nyskapande och världen är ny och cool. En del kulturella refernser går så snabbt över huvudet på mig att jag kan känna vinddraget i håret men det förstör aldrig känslan.

Köp den och läs den. Fastnar du inte som jag gjorde så har du iallafall sparat in några sömnlösa nätter och fått en fin tegelsten till bokhyllan. Nu ska jag bara leta upp filmen och se den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0