Tematrio Kina

Lyrans Noblesser är alltid intressanta att titta på. Jag har inte hoppat på ännu men den här gången kan jag inte motstå. Som alltid tänker jag inte följa reglerna överhuvudtaget, hur kul skulle det vara?
Tematrio Kina:
1. Perdido Street Station av China Mieville.
Kom igen, ni har alla tänkt det när ni läste hennes post! För er som inte känner till Honom så är China den senaste författaren i en lång rad som skriver om London och dess speciella karaktär. Han har valt att skriva om London som en bisarr Fantasy stad som heter New Corbozon och befolka den med monster och maskiner men Dickenstraditionen lyser igenom. Underbar Stadsfantasy och en Måste-läsa-bok!
2. A Sectret Atlas av Michael Stackpole
En väldigt Kina inspirerad Fantasy med vandrande krigsmunkar, magi och monster. Detta var det första jag läste av honom så jag letade genast efter mer kul böcker. Tyvärr verkar detta vara dte enda bra han skrivit. Han har skrivit en massa "promotion litteratur" som tex battletech och Star Wars som jag inte tänker ta i med tång ens. Vilket är synd efter som den här triologin verkligen är bra.
3. Interesting Times av Terry Pratchett
En Diskworld novell som handlar om "The counterweight continent", ett mystiskt Imperium som skyddas av en enorm mur som stänger ute alla fiender (eller stänger inne innevånarna?). Tyvärr håller dom på att invaderas an barbarer. Gengis Cohen och hans Silver Horde av geriatriska barbarer har bestämt sig för ett sista äventyr.

Lyra, alla kina-böcker utspelar sig inte i verkligheten.
/s


Kommentarer
Postat av: Vaden

Du glömde nämna att barbarerna bara är 7st, varav en sitter i rullstol....

2009-10-15 @ 22:48:32
Postat av: Lyran

Kul tolkning av utmaningen! Jag gillar när människor tänker själva :-)

2009-10-19 @ 12:59:47
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0