Brent Weeks Night Angel Triology

Jag hittade en bok nyligen som verkade intressant nog att ge en chans. Jag köpte ettan, var tvungen att beställa tvåan innan jag läst ut den första. Jag la ifrån mig den och började på en helt annan bok men klarade inte av att hålla mig. Igår var nere på SF bokhandeln och köpte trean. Inte mitt vanliga beteende.

The Way of Shadows,
handlar om ett gatubarn i en semimedeltida miljö som heter Azoth. Han lyckas skaffa sig en lärlingstjänst hos stadens bästa lönnmördare för att komma undan misären i slummen. Boken handlar mycket om kampen mellan Stadens "Maffia", The Sa'kagé, landets Kung och granlandets "Godking". Mycket intriger och magi, även om magin ibland urartar till "Kasta elbollar på magiska sköldar" ett koncept som känns såå gammalt.

Jag är väldigt mätt just nu på "Comming of Age" böcker. Därför är jag lite förvånad att Weeks verkligen lyckats fånga mig som han gjort. Jag tror att det beror på att han lyckas bygga upp en förväntan om vad som ska hända och sedan överaska.

/S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0