Antedeluvian #1 Stephen Donaldson

En av världen absolut bästa författare är Stephen Donaldson.  Jag tänker i första hand på hans serie om Thomas Covenant.  Det finns många bra och intressanta analyser om hans böcker men i mina ögon är den första och viktigaste frågan han ställer läsaren: Kan en God männinska begå Onda handlingar? Som många andra skulle jag svara ja på den frågan, men i så fall; Är han fortfarande en God människa? Kan man "överleva" som god i så fall? Eller är man summan av sina handlingar?

Thomas Covenant:
Thomas Covenant är en måtligt framgångsrik författare i en Amerikansk småstad i bibelbältet. Han drabbas av en dödlig sjukdom som gör att han förlorar känseln i fingrar och tår. Han är dömd till ett liv med ständig medicinering och ständig uppmärksamhet på sin egen kropp så att han inte råkar dra på sig någon av dom många farorna som kan få sjukdomen att blomma ut på nytt. Dessutom är han dömd att leva i personilg och social isolering för sjukdommens namn är Spetälska! Bibliska fördommar och reel smittorisk gör att hans fru lämnar honom och alla hans grannar förskjuter honom. All hans kontakt med omvärlden skärs av och han börjar bli mer och mer vansinnig i sin ensamhet. I ett desperat försök att hävda sin mänskliga rätt att vara en del av staden där han bor går han in till postkontoret för att betala sin telefonräkning. Till sin fasa inser han att någon har redan betalat den för att förneka honom alla ursäkter att röra sig bland sina medmänniskor. I det närmaste blind av uppdämt raseri stapplar han hemåt. När han går över gatan blir han påkörd av en polisbil och faller medvetslös.
Hela bokserien kretsar kring hans feberdrömmar där han i sin medvetslöshet förflyttas till ett magiskt rike som kallas Landet där han är en Avatar av Landets evige Hjälte. Han utlovas hälsa, kärlek och makt. Men för att omfamna allt detta måste han ge upp sitt grepp om verkligheten. "Jag vet att jag drömmer, därför är jag inte galen ännu" för att lägga ord i munnen på honom.

Världen är intressant. Både den amerikaska småstaden och Landet. Landet beskrivs på ett sätt som gör att man inte kan undgå att fundera på hur skulle jag reagera om det var jag och inte Tom som hamnade där. Men det som gör att Donaldson är en Gigant bland Giganter är personbeskrivningarna. Tom och hans vansinne är inte bara medryckande. Alla karaktärer har en tydlig historia och man kan känna att dom motiverar sina handlingar på ett rationellt sätt. Även den minsta bifigur är en "hel" människa. Du kanske inte gillar alla personligen men dom är alla intressanta. En kul detalj är att bifigurer som Tom bara snuddat vid under sin resa genom landet ofta kommer tillbaka som protagonister senare i serien.

Man tvingas tänka till när man läser Donaldson. Skulle jag ha kunnat handla annurlunda. Hade jag kunnat klara av detta. Visst vore det kul att träfa en Raver. Böckerna är till största delen skrivna innan Rave kulturen och ordet raver har en liite annurlunda betydelse i Donaldsons böcker.

Språker är en viktig del i hur Donaldson berättar en historia. Jag var aldeles för ung när jag läste honom första gången.Tror du att du kan ska du försöka läsa honom på engelska för jag kan inte se hur man kan översätta honom utan att tappa i kvalitet. Dessutom använder han namn på ett väldigt intressant sätt. Man kan lätt sträckläsa 6000sidor och sedan när man lägger ifrån sig boken så börjar hjärnan snurra.
Thomas Covenant, The Unbeliever? Syftar han på Thomas tvivlaren? Men Covenant betyder ju förbund, mer specifikt Judarnas förbund med Jehova att omskära sina gossebarn mot att Jehova gör dom till sitt utvalda folk och Jesus förbund med dom kristna där dom döper sina barn och lovas en plats i Himmelen. Många namn är underfundiga och ger en ny dimenssion på karaktärerna. I The Gap Series heter huvudpersonerna Morn Hyland, Angus Thermoplye och Nick Succorso.för att bara ta två av dom:
Succorso syftar i mina öron på secure (eng. säker) och socorro (spa. Hjälp) och Nick framstår också som Morns räddare i nöden. Samtidigt är Nick (ofta Old Nick) ett namn på Djävulen i amerikansk engelska.
 Thermopylae är ett känt slag i antika grekland där Sparta höll stånd mot Perserna i tre dagar innan dom slaktades till siste man. Det sägs ha varit 300 mot över 2miljoner. Mot alla odds till sin egen förgörelse vilket också syftar på Angus agerande i serien.

När en bok är halvdålig finns det inget värre än uppföljare. Jag har köpt en hel serie av dåliga böcker en gång för att jag ville veta hur dom slutar, inte för att jag gillade dom. På samma sätt kan det vara enormt frustrerande när en bra bok tar slut. The Second Chronicles ov Thomas Covenant the Unbeliever och The Last chronicles of Thomas Covenanthar redan blivit en bokserie på 3+3+2 böcker och vi väntar på dom två sista avslutande delarna som väntas komma ut 2010 och (antar jag) 2014.

/S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0