Hemma Igen

Jag har fått lägenheten renoverad i veckan. En hel vecka på landet hos föräldrar, i slutet på en sliten kopparledning. Det är därför som uppdateringshastigheten på Bloggen fallit, jag beklagar.
På den positiva sidan kan man sätta att mina Bokhyllor äntligen kommit upp. Det har varit lite bökigt att skriva om böcker som jag inte läst på ett tag och varit tvungen att leta i flyttlådor. Men nu är lägenheten renoverad och hyllorna uppe. Jag har sorterat och kategoriserat hela morgonen. Simon Greens Nightside ska ju gärna hamna bredvid Neil Gaimans Neverwhere som ska vara bredvid China Miévilles Perdido street station men är det SF eller Fantasy? Eller är det London By Nite? Klart att det är London Noir eller London By Nite men är det SF eller Magisk Realism (som Holly Black. Jag gillar inte Holly Black föresten, ska jag börja med negativa rescenssioner? Känns nästan onödigt.) som hamnar under Fantasy. Men China är ju vänsterlitt och borde hamna under samhällskritik dvs bredvid 1984 som ju definitivt är SF. Finns det ens en kategori som heter London By Nite? För det är ju både Neverwhere och Nightside men inte Perdido street som nog definitivt är London Noir. Finns en genre innan någon satt namn på den? Jag menar släktskapet mellan elefanter och noshörningar fanns långt innan nån Brittisk snubbe kallade dom för Pachyderms. Så: finns en genre böcker innan en litteratör funnit den eller uppfinner litteratören alla sina genrer?
Lägg sedan till att jag har nästan 12 hyllmeter böcker (tror jag, det saknas vissa böcker tycker jag. Var är Robin Hobb?)
Jag har, för dig som bryr dig, c:a 4,40 hyllmeter SF(inkl. LBN), 4,22hm Fantasy varav bara 11hcm Hobb vilket känns väldigt lite. 2,34 hm facklitteratur, Du vet Lenin, Pilger och sånt, varav 12 hcm ordböcker. Räknas dom? Och Brewer's Phrase & Fable har hamnat under Fantasy men är ju egentligen facklitteratur om Fantasy . . .
Sen kommer hela frågan om höjd över havet. Bra böcker och/eller böcker med fin rygg ska ju hamna i ögonhöjd. Men jag har sorterat ut nästan alla "dåliga" böcker. Flytt är bra på det viset.

Som du förstår är det ett sant nöje att sortera sina favoritböcker efter att ha haft dom i flyttlådor aldeles för länge. Jag bara undrar om jag har fler lådor eller om dom böcker som saknas har kommit bort i flytten.

Detta är också en del av Planen. Jag har levt som luspank prokrastinator för länge. Att skaffa ett fint hem med ett stort bibliotek är en del av Planen. Det finns till och med risk för gardiner, men ju mindre sagt om sånt desto bättre.

/S

Kommentarer
Postat av: Kamrat från norr

Jag kan meddela herrn att jag innehar eder upplaga av Sagan av Ringen. Den passar yppeligt i min bokhylla :D

Skönt sliten, och med härlig patina om det kan sägas om böcker.

2009-02-14 @ 22:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0