Bloggformatets elände

Jag har skrivit tematiskt flera gånger nu och en sak som slår mig är att alla dom som loggar på efter att temat är färdigt kommer att läsa alla slutsatser först och inledningen sist, men alla dom som loggar på kontinuerligt vid varje uppdatering medan mitt tema utvecklar sig kan läsa framlänges. Det senaste exemplet börjar meden bokrecension av Little Brother, en bok om hur Department of Homeland Security inrättar en Orwellsk stat. Detta fick mig att skriva ett långt rant om Säkerhet och integritet för att reda ut lite om varför jag inte tycker att övervakningssamhället är berättigat. Sen kom ett inlägg om övervakning och metoder för att komma runt det. Så när jag uppmanar vänner och bekanta att gå in och läsa för nu tycker jag att jag fått ihop en intressant tråd, så läser dom det senaste och tycker att det är bra eller dåligt. Det tredje inlägget är i mina ögon lite paranoit om man tar det helt ur sitt sammanhang.

Så min fråga till dig, Läsare, är: Hur ska man hantera detta?
Ska jag skriva baklänges för att kunna bli läst framlänges?
Ska jag försöka länka ihop tematrådar med varandra?
Jag tror inte på att försöka hålla alla tematrådar i ett enda inlägg, mest för att jag varken tänker eller skriver så. Iosf skulle jag kunna redigera om efter hand men jag känner att man vill helst inte läsa långa inlägg med massor av scrolleri. Har jag fel?
Du som själv har en blogg, hur hanterar du detta? Ignorerar du det eller har du en smart lösning som jag inte kommit på?

/s

Kommentarer
Postat av: Vixxtoria

Jag förstår precis ditt dilemma, och som en läsare som ofta vill förstå, så uppskattar jag om skribenten (där det känns lämpligt) skriver t ex "detta har jag skrivit om här och här och här tidigare".



Men ganska ofta så går jag tillbaks en bit i bloggen och läser baklänges, och det tror jag att många läsare gör.

2009-05-26 @ 12:07:52
URL: http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/
Postat av: Åka

Du kan inleda varje postning med länkar till de föregående delarna, så att man vet var man ska börja.



Sen kan du också påpeka för folk hur bra det är att prenumerera (du har ju rss), så får man alltid inläggen i rätt ordning :-)

2009-05-26 @ 14:57:16
URL: http://annien.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0