Pingviner och dåliga hårddiskar

Long silence.
Jag har inte kunnat skriva på ett tag. Det beror dels på jobbet, som återigen äter upp min fritid men även på att jag har försökt följa mina egna råd här på bloggen. jag har försökt återuppliva en gammal stationär dator för att köra utan statlig övervakning. Som du vet ger FRA lagen staten rätt att läsa all internet trafik för att lägga upp enorma databaser och köra datamining på dom, under förutsatsen att det ska skydda oss mot ett imaginärt terrorist hot. Att inte låta staten se ens datatrafik är både lätt och svårt. Jag har försökt instalera Linux och genom det köra viss datatrafik över The Onion Ring (TOR) men har besegrats av det enkla faktum som gjorde att jag kasserade datorn från början: Hårddiskarna är instabila. Det är förvånansvärt svårt att installera och köra program när datorn ibland låser sig.
Men nu när har jag accepterat att jag nog måste köpa nya hårddiskar och gått tillbaka till min trogna Laptop ska nog bloggandet kunna ta fart igen.

/s


Detta inlägg är en del av Paranoia tråden som börjar med: Doctorow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0