En länge efterlängtad Bok.

När Robin Hobb avslutade Fools triologin och började på Soldiers Son var jag och nog många med mig övertygade om att den serien var färdig. Dom flesta trådar var uppföljda och både Fitz och the Fool hade gått vidare. Liveships triologin var också samankuten och avslutad. Så jag blev positivt överaskad när jag fick veta att hon arbetade på Dragon Keeper.
Nu finns den äntligen i tryck och jag ha så självklart köpt den.
Dragon Kepper handlar om dom havsormar som med Maulkin simmade upp i Rain Wild River för att äntligen förpuppas och börja omvandlingen till riktiga drakar. Som alltid med Robin Hobb är det inte så enkelt som att dom kommer ur sina kokonger och flyger iväg för att leva i en rik och givande symbios med till Elderlings förvandlade Rain Wild befolkningen. Tintaglia gör allt hon kan för dom och Rain Wild Traders med henne. Men hon har hittat en make i den svarta draken Icefyre från Fool's Fate. Robin Hobb väver en stark och fängslande saga och som alltid är magi och protagonisternas kamp för att förstå den och sin värld en viktig del av det. Hon kvalificerar sig definitivt som en författare som kan hantera Bra magi! Kanske får jag tid att utveckla det längre fram.
Jag har inte läst ut Dragon Keeper ännu men jag kan redan säga, utan någon större förvåning, att den är klart att rekomendera. Det är nya karraktärer som är protagonister även om Althea och Brashen Trell, Paragon och Malta gör små kameo roller.

/s

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0