Code of Conduct

Jag har ofta pratat om problem med könsdiskriminering, sexuella trakasserier och andra relaterade ämnen som rasism. Ibland möts jag av attityden att bara vi följer Svensk lag så räcker det. Speciellt efter flera uppmärksammade händelser i Amerikanskt fandom så har detta aktualiserats. Vi har diskuterat det på pubhäng i Malmöfandom.
 
Tenstadomen
Jag tänker inte lägga mig i diskussionen om den friande domen i gruppvåldtäktsmålet för det har sagts så mycket bra, viktigt och tänktvärt om det på andra ställen men jag skulle vilja peka på ett par punkter som är viktiga:

1. Det verkar som om domen är juridiskt korrekt. Eftersom det är en bedömningsfråga och domarna har friat så är det så att enligt Svea Rikes lag har det inte begåtts ett brott, den där kvällen i Tensta
 
2. Det är inte olagligt att ha sex med en person som uttrycker vägran. Att säga nej räcker inte om det inte förekommer våld eller hot. Att våldet är implicit och hoten outtalade räcker inte.
 
3. Enligt den accepterade beskrivningen av händelserna så är det männen gjort vidrigt och fel men inte olagligt
 
4. Inget tyder på att den nya versionen av lagstiftningen skulle gjort skillnad. Det finns inget som säger att 'Nej betyder Nej' i Svensk lagstiftning. Jag vill egentligen inte ha en samtyckeslagstiftning av många skäl men en 'vägrans-lag', dvs en lag som säger att ett klart nej faktiskt betyder att all oönskat sex efter den punkten är olagligt borde inte vara orimligt att konstruera. 
 
5. Men även om vi får en lag som är bättre en den som svek den 15-åriga flickan i Tensta så kommer det inte att räcka. Vi måste ha en högre standard än så i våra föreningar, möten och kongresser!

I sammanhang kring Fandom måste vi inse att bara för ett beteende är lagligt betyder inte det att det är ett acceptabelt beteende i vår värld! Det är egentligen inte konstigare än att det är lagligt att rösta på SD men är skäl till uteslutning om man är aktiv i vänsterpartiet. 
Vilken standard som är lämplig ska diskuteras på Swecon. Kanske ska vi förbjuda alla sexistiska och rasistiska skämt (vilket känns rimligt) eller så måste vi skärpa reglerna till punkten där vi förbjuder alla sexskämt?
Jag vill komma till en punkt där man kan säga: "Det du gjorde kändes obehagligt." och omedelbart och spontant mötas av svaret "Jag ber om ursäkt. Det var inte min mening.". 
Om någon säger till mig att ett skämt jag dragit var rasistiskt är inte det samma som att kalla mig rasist. Vi måste kunna korrigera varandras beteende utan att korrektionen i sig skapar drama. Bara för att du inte har gjort något fel och inte menat något illa så betyder inte det att ingen kan ta illa upp eller känna obehag.
För om vi kan rensa luften från all slentrian skit så kommer de fula fiskarna att synas och då kan vi hantera de stora problemen.
 
Jag ser sexistiska skämt, slentrianrasism och obetänksamma kommentarer som sårar som enskillda snöflingor, var och en för sig ofarlig kanske, i en snöstorm som förblindar oss för isbergen därute. 
 
Jag kanske slår in öppna dörrar här men ibland är jag arg på världen och vill säga vad jag har tänkt på ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0