Krig i Sverige

 Jag har just läst två böcker av Lars Wilderäng: Midvintermörker och Midsommargryning. Jag läste dem i fel ordning men kan berätta att det förtar inget av nöjet med dem. 
 
Midvintermörker utspelar sig under mellandagarna 2012. Ryssen anfaller oprovocerat för att skydda sina territoriella intressen i Östersjön, speciellt gasledningen utanför Gotland. I deras väg finns bara ett fåtal soldater på övning. Ett pansarskyttekompani och en kustjägarbataljon, några hemvärnsgubbar hamnar mitt i en pågående invation. 
Stora delar av insatsberedskapen slås ut omedelbart och Specialförbandet SOG kämpar för att samla de kvarvarande ministrarna för en krigsministär på Karlsborgs fästning. 
 Vi får följa kampen om tiden från flera olika perspektiv, Vice statsministern som överlever ett mordförsök/kidnappningesörsk av spetsnaz, en pansarkyttelöjtnant, en kustjägarsoldat, en malmöpolis och några flygare. 
Bokens handling är rapp och intensiv. Tiden är avgörande. Båda sidor känner hur tiden tickar ner. Om inte Världssamfundet kan presenteras med fait acompli är allt bortkastat för Ryssland. Om inte Sverige lyckas stoppa den ryska invassionen, samla ett trovärdigt försvar och motbevisa lögnerna i media kommer Världsamfundet inte att hjälpa till. Därför bränns resurser i rasande tempo på båda sidor.
Midvintermörker är mer än bara underhållningsvåld, det är ett inlägg i den Svenska försvarsdebatten. Vad han vill ha sagt vet jag inte, det är upp till varje läsare att läsa in och tolka. Det Wilderäng gör är att han målar upp ett trovärdigt scenario som inte bara är trovärdigt.
Det känns trovärdigt. 
 
Midsommargryning utspelar sig tio efter mellandagskriget. 
Den oberoende Republiken Gotland är sedan tio år ockuperad av Ryssen och Allianspartiet Nationell Samling har precis förlorat valet till en Socialdemokratisk regering, den första på arton år. 
Stämningen är spänd mellan Statsministern och ÖD, Erik Segerstädt.
 När Statsministern säger åt ÖB att avgå själv innan han sparkas lovar han att göra det direkt efter Midsommar. han vill avsluta den stora beredskapsövningen först ...
Tips: När en militär befälhavare beordas att avgå; Godta inte svepskäl eller 'jag-ska-bara'.
I Midsommargryning går Wilderäng in i genren 'aldeles-runt-hörnet-SF' och han gör det väldigt snyggt. Alla vapensystem känns som trovärdiga utvecklingar av det vi har idag, karaktärerna kändes trovärdiga även innan jag läste om deras bakgrund i Mellandagskriget.
 
Jag kan med varm hand rekomendera Wilderäng, mer för att det är skön action än för det politiska inlägget. Jag skulle nog säga att Midsommargryning är snäppet bättre, kanske just för att han släppt tyglarna om vad som förväntas vara 'verklighet' och istället följer logiken i sin egen bokserie. 
Jag skulle gärna se mer Spekulativ Fiktion från denna penna.
 

Midsommargryning är ett recensionsex från Massolit förlag.
Böckerna finns tillgängliga från Adlibris och Bokus 
 
 
#12 o #13

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0