Fiddlehead

av Cherie Priest är den sista delen i den löst sammanhängande serien som kallas the Clockwork Century. Priest kommer eventuellt att fortsätta skriva i samma Universa men med Fiddlehead avslutar hon själva serien.
 
 Fiddlehead fungerar bra som fristående bok, inte en av de bästa i serien men helt klart godkänd. Som avslutande del i en serie lämnar den en hel del att önska (se under spoilervarningen).
I centrum för handlingen finns en maskin, byggd under Abraham Lincolns patronage, som kallas feiddlehead. En tänkande maskin som kan skapa prognoser. Dess första prognos är inte positiv.
Belle Boyd, pinkertonagenten från Clementine, är tillbaka men de andra huvudrollsinnehavarna är nya; Abraham Lincoln som överlevde attentatet och nu har en motoriserad rullstol, Ulluses S Grant som är en allt mer isolerad och ineffektiv president, för att bara nämna några.
Det är högt tempo, bisarra steampunkmackapärer och luftskepp som man kan förvänta sig, men ...
 
 
 
   *    *    *    Spoilervarning   *   *   *
 
 
 
 
 ... det visar sig att Cherie Priest och jag har väldigt olika syn på vad som är 'serien' och vad som ska avslutas i sista boken i serien.
Jag har inte något större behov av avslutning, de olika böckerna är avslutade nog. Det Cherie Priest vill avsluta är (i mina ögon) inte bokserien utan sitt fiktiva inbördeskrig. För att knyta ihop serien vill hon avsluta kriget och knyta ihop zombiesmittan. För mig var dessa två saker en del av bakgrunden - för Priest var de centrala. Det nog därför jag känner det som om bokens slut är ett stickspår med en förhandlad fred under hotet om att zombiesmittan ska ta överhanden, att hotet från zombiesmittanslutligen avvärjts gör att för mig så känns Fiddlehead's slut inte som ett steampunkslut utan som en zombierulle som kom av sig.
Eftersom jag inte saknar något känslomässigt avslut på någon av huvudkaraktärerna så saknar jag inte en avslutande del. Genom att knyta ihop inbördeskriget tvingas Priest att introducera nya karaktärer vars begränsningar och svagheter antingen inte känns trovärdiga eller känns ointressanta. Jag menar; Vem bryr sig om President Grants problem med det politiska Washington DC efter att ha följt  Briar Wilkes in i det öde zombieförpestade Seatle?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0