Good first contact

Jag har ibland lite konstiga motivationer för varför jag skaffar böcker. I det här fallet var det en tabell över möjliga sexuella formeringar i en Alien ras som kallas Titanider (Se diagram till höger). Självklart var det fullständigt oläsbart utan att ha läst boken så jag skaffade den genast.
 
Titan och Wizard av John Varley. Klassisk first contakt SF från 1979.
 
Titan
Cirocco är Kapten på skeppet Ringmaster på uppdrag att utforska Saturnus ringar och månar. När de närmar sig upptäcker de vad som verkar vara en fångad asterid i excentrisk omloppsbana. Efterhand som mer data börjar komma in visar det sig att den ha flera ovanliga (omöjliga) detaljer. De kallar förmålet för Gaea och inser snart att det måste vara konstruerat. Antagligen ett generationsskepp. Gaea är så klart mycket mer än vad det verkar och mycket av boken handlar om utforskandet av Gaea's inre. De sex besättningsmännen är intressant beskrivna och deras personligheter reflekterar ett retrofuturistiskt samhälle i Star Trek stil. När Gaea sträcker ut tentakler och äter upp Ringmaster förändras allt och de måste ompröva allt.
 
Wizard utspelar sig en tid senare. Realtionerna mellan Gaea och Jorden har normaliserats och det finns bland annat en Titanid ambassad på Jorden dit Chris'fer och Robin söker sig för att få tillstånd att besöka Gaea.
   "Get rid of that apostophe" [the Amabassador] said.
   "Huh?"
   "In your name. Change it to Chris. I hate the apostrophe."
 Det blir en resa full av äventyr och oväntade vändningar och konfrontationer. Varley's Aliens är härliga. De är helt omänskliga, eget annorlunda men samtidigt mänskliga nog för att man ska kunna identifiera sig med dem. Det är en delikat balansgång som många misslyckas med. Dessutom är de mänskliga karaktärernas strapatser trovärdiga, böckerna fyllda av kartor och diagram som får rymdnörden att jubla.
 
Tyvärr kan jag inte rekomendera de här böckerna. De går att läsa helt fristående men de är en del av en trio och den tredje boken finns inte längre. Att komma så långt som till slutet på Wizard och inte få fortsätta är en smärta jag kan bära men Du min Läsare vill jag bespara det.
Läs inte Varleys Gaea-serie om du inte kan hitta Demon samtidigt med de andra två!
 
 
 
 
 
 

Bilder från fansiten Gaea the Mad Titan och Io9 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0