Betygsystem för böcker

Jag har hört att allt fler bokbloggar tar bort betyg från sina bloggar. Som den motvalskärring jag är tänker jag lansera mitt eget betygssystem för den här bloggen. Kanske kommer jag att använda det i en del recensioner men det får vi se.

Betyg 1: Författaren har uppnått rättstavade ord i en i huvudsak gramatisk ordning. Däremot har hen fullständigt misslyckats skapa handling, karatärer och världsbygge. Boken ligger steget över schampoflaskan på muggen men det är knappt. Ja, det är löpande text men hur kunde någon vilja publisera detta?
Exempel: Jag har aldrig satt detta betyget. Det existerar mest för betygssymetri. Skulle det hända skulle det antagligen hamna på bloggen av rent nyhetsvärde.

Betyg 2: Jag är besviken. Antingen känns det som bortkastade pengar eller bortspolad tid att ta sig igenom denna text. Bloggens läsare avråds att spendera tid och pengar på den här boken. Ingen hänsyn till smak och genre, detta är en dålig bok.
Exempel: Twilight, Hungerspelens tredje bok, Brent Weeks Beyond Swadows. Hamnar sällan på bloggen om det inte är en bok i en tidigare recenserad serie. Jag lägger ifrån mig tvåor hela tiden. De intresserar mig inte.

Betyg 3: Jag är nöjd. Godkännt. Jag anser mig ha fått valuta för spendrad tid och pengar. Bloggens läsare informeras om att det är en OK bok men uppmanas vänta på pocketutgåvan. Bra fyllermaterial mellan Bra Böcker.  Tar hänsyn till stil, genre och målgrupp. Jag kan tycka att en bok inte är min smak men säkert uppskattas av den som gillar vad-det-nu-är-för-genre. Treor hamnar inte alltid på bloggen. De är inte alltid spännande att recensera dem men ibland har de en plats tex om det är en ny författare. Ett stort utbud av stabila betyg-tre-författare är en nödvändighet för att fylla luckan mellan awesome books.
Exempel: Tome of the Undergates, Jack Cambells Lost Fleet, Richard Kadreys Sandman Slim, mfl.

Betyg 4: Detta är en Bra Bok. det kan vara olika saker som höjer en trea till en fyra. Kanske är språket otroligt vackert eller världen är enormt tankeväckande. Det är nästan uteslutande dessa böckerna som hamnar på bloggen. En fyra är en bok som är värd att skriva om.
Det behöver inte vara en litterärt bättre bok än en trea. Underhållningsvåld, actionavslappning och slöläsning hamnar ofta här om handling, tempo och gore är bra nog.
Exempel? Nästan hela bloggen!

Betyg 5: Detta är en bok man inte kan vara utan. Detta är en bok som jag antastar främlingar på stan för att säga: 'Du måste läsa den här!'
Exempel? Det märks ganska tydligt i texten.
Trackback
RSS 2.0