Mer vampyrer

Jag har blivit frågad hur mycket jag har inspirerats av Peeps av Scott Westerfeld i mitt skrivande. Tyvärr inte alls måste jag erkänna. Inte alls för jag hade inte läst honom innan jag skickade in mitt manus, tyvärr för Peeps är riktigt bra. Riktigt bra faktiskt.
Peeps är en förkortning som står för Parasite Positive, PP, Peeps. En person som infekterats av parasiten drabbas av en mängd obehagliga symptom som extrem hunger, allt den älskat är skrämmande och en förkärlek för råttor osv. Dessa infekterade människor är den egentliga bakgrunden för alla zombie och vampyrlegender. Parasiten och hungern driver dem att gömma sig för solen och jaga och äta människor. Parasiten sprids via kroppsvätskor. Även om man kan bli smittad av att bli biten så är den vanligaste spridningsvägen sex.

Cal blev infekterad när han blev av med oskulden men han har haft tur. Ett litet fåtal människor är imuna. De blir fortfarande infekterade men som Typhoid Mary bär de bara med sig sjukdomen och sprider den vidare utan att själv inse att de är sjuka. Han borde förstått att det var något konstigt att han alltid var hungrig och att alla hans flickvänner blev galna och försvann men det är inte lätt när man är ny i New York.
När vi läsare träffar Cal är han rekryterad av Nattvakten, en hemlig statlig organisation, som bekämpar vampyrsmittan. Hans första jobb är att jaga sina tidigare flickvänner.

Peeps är en snabbläst spännande bok med flera roliga vridningar på gamla legender. I vartannat kapitel beskriver Cal en parasit han träffat på i sina studier hos nattvakten. Det är läskiga, skrämande och ibland vidriga parasiter som (och detta är den läskigaste biten) är helt äkta, existerande parasiter i Moder Jords fulla vidriga prakt.
Peeps är inte för den som har svag mage, eller den med minsta drag av hypokondri. Men om du gillar just-around-the-corner SF, vampyrer och biologi är den ett hett lästips.

Kommentarer
Postat av: Boktjuven

Låter intressant.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0