Särskild

Udda Engström är tillbaka. Det har gått sex veckor sedan förra boken och hon har inte drömt en enda gång. Daniel är tillbaka och verkar klara sig efter omständigheterna väl men i natt drömmer hon. Hon är tillbaka i den Sära världen igen och hon måste prata med Hemming. Samtidigt har Malmöfestivalen dragit igång och hon upptäcker att den betyder något helt annat än vad hon trodde sig veta. I den Sära världen är festivalen något helt annat än i resten av Malmö.

Särskild är en direkt fortsättning av Udda. Den har samma spännande blandning av Malmöverklighet och Särbakgrund som jag älskade i Udda men den saknar lite av det driv som fanns i Udda. I Udda var Daniel försvunnen och det skapade ett omedelbart och påträngande hot men i Särskild saknas det. Hotet är mer odefinierat och subtilt. Det är inte nödvändigtvis dåligt för Särskild utforskar vad det innebär att vara Sär på ett djupare plan. Kanske är det till och med nödvändigt. Du och jag vet mer om den Sära världen. Udda var ett fall ner i kaninhålet. Särskild är en annan historia och måste vara det.  
 
Udda utforskar sin förmåga och sina känslor för den. På så vis är Särskild både lugnare och djupare än Udda. Intrycket jag fick i Udda av att de Sära är som gangstergäng som leker feodalherrar (på samma sätt som Italienska gansters ibland leker att de är med i Gudfadern) förstärks. Vi får se fler sidor av reglerna som styr den Sära världen. Sagornas korn av sanning avtäcks lite mer. Hamnskiftare, tursar och gamla gudar stiger in på scenen igen. Gamla favortiter och nya kretsar kring Udda och hennes liv är i fara. Rådet, Margrete och hundarna har inte precis glömt henne bara för att hon inte drömt på flera veckor.
 
Särskild har samma styrkor som Udda; Språk och dialog är en klar och fin skånska, trygg för mig och (antagligen) lite exotiskt för den svenske läsaren. Som ett språkexempel, vad sägs om: "allt folket som örlade omkring". Drömmarna är den stora behållningen. Genom ögonen av flera olika Sära får vi läsare se mer av den Sära världen och de Sära förmågorna. De är vackert konstruerade och spännande, retsamt lösrykta. Udda och läsaren kastas in i olika händelser, till synes utan sammanhang. Den första drömmen är underbar, den rycker dig ur ditt invanda liv och in i en helt ny särskild verklighet. I andra drömmar utforskar Nene ett av mina favorit fantasygrepp, delad synestesi. Känslor och sinnesintryck som inte är de vanliga mundäna. Allt med en minimalistisk touch.
 
Jag rekomenderar verkligen den här boken. Den har bara ett fel och det är att den är för kort och att trean inte är ute ännu! Jag vill ha mer drömmar, fler Sära och mer Malmö!
Men man kan inte få allt här i världen, eller?
 
 
 

Recensionsex från Styxx förlag.

Kommentarer
Postat av: Pål Eggert

Jag ser verkligen framåt mot att läsa den här. Ska bli kul att se hur hon vränger till Malmöfestivalen. Bra ur en språkvårdande vinkel att hon lyfter fram ordet "Särskild" också till skillnad från anglicismen Speciell (gammal, grinig gubbe)

2012-08-17 @ 17:22:26
URL: http://varldenskabrinna.blogspot.se/
Postat av: Stina Wahlén

Hej! Jag jobbar för Kult pr, och ser mig om efter bra bokbloggare som kan tänkas vilja ha recensionsutskick från de förlag som vi jobbar med (Lind & Co, Leopard, Massolit etc). Jag har hittat din blogg, och om du är intresserad av utskick vill jag att du skickar följande information till mig: Kontaktperson (för- och efternamn)
E-postadress
Telefonnummer (om det finns – inte nödvändigt)
Fysisk adress/Postadress
Med vänlig hälsning Stina Wahlén
***Adress och telefon raderat av moderator***

2012-08-21 @ 16:18:55
URL: http://kultpr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0