Cold Commands
En dag dyker hans mor upp: Hans syster har försvunnit. Motvilligt ger hans sig av för att hitta henne. Efter freden har slavhandel och skuldslaveri blomstrat och de kriminella har skaffat övernaturlig hjälp från en Dwenda, en ickemänsklig magiker som inte funnits i världen sedan Kiriath allierade sig med mänskligheten för att fördriva dom. Kiriath är, ett högteknologiskt och odödligt folk som nu har lämnat världen och deras enda represntant är Archeth, ett halvblod. Hon är också en gammal vän till Ringil. Den tredje vännen som knyts in i dramat är Egar Dragonbane, en steppkrigare, nomad och legoknekt som börjar inse att det inte är så lätt att lägga i från sig civilisationen och åka hem till stepperna. Tillsammans tvingas dom in i en farlig och övernaturlig saga.
Efter the Steel Remains hörde jag sägas att Richard Morgan hade problem att komma vidare eftersom han 'parkerat' sina karaktärer så bra. Ett suveränt och tillfredställande slut i första boken gjorde att han hade svårt att motivera sina karaktärer att komma vidare i handlingen. Därför är det inte konstigt att the Cold Commands splittrar upp trådarna. Egar Dragonbane är uttråkad, Archeth arbetar vidare med att trygga civilisation i Yhelteth. Ringil, ah Ringil vår hjälte, har blivit utstött återigen från Trelayne. Ingen hemkomst som hjälte. I brist på bättre sysselsättning börjar han avskaffa slaveriet. Med ett schyst bredsvärd kan man slå världen med häpnad.
Det finns inga gränser för hur hård han är oavsett situation.
Trogen sin stil skriver Richard Morgan sin Fantasy lika svart och bister som hans SF är hård och skoningslös. Har du bara läst hans SF så var inte orolig, allt du förväntar dig uppfylls. Trots att detta är underhållningsvåld av den renaste sort, magiska svärd, förutsagda öden och väna damer, så tar han upp viktiga och allvarliga ämnen som slaveri och tortyr. Han ser samhället från sidan. Ingen av våra hjältar är hjälplösa eller utslagna men alla tre har sina egna anledningar att ställa sig på fattiga, slavar och krigsveteraners sida. Alla tre har sitt svar på frågan: Vad gör en ärad krigshjälte med freden? Och freden är inte mer stabil än i vår värld. Dessutom har vi hotet från första delen:
Something Dark and Terrible is rising!
Hmm, Morgan är underhållningsvåld med hjärta och hjärna. Själv gick jag motsatt väg och läste The steel remains först och gick vidare till Marknadskrafter och insåg att jag ville läsa hans sciencefiction också.
Den här kommer jag definitivt att läsa men jag är ganska nyfiken på Morgans sf också. Jag föredrar ju egentligen sf så jag har inget bra skäl att låta bli att läsa.
Jag kan definitivt rekomendera hans Takeshi Kovacs serie och Blackman. Marknadskrafter är i mina ögon hans svagste även om den tar upp ett kul tema.
Jag har inte läst hans serier eller spelat dataspelet hans hjälpt skriva så det vore kul om någon serienörd eller spelbloggare resencerade det ;)
Jag ska läsa hans Takashiböcker i sinom tid. Jag började på "7-11 celsius" (Altered carbon) men den ligger nere just nu, som så mycket annat.
Om Marknadskrafter är hans svagaste så måste resten vara awesome. Som gammal Car Wars spelare så tyckte jag den var rolig även ur det perspektivet. (bordspelet, inte datavarianten)
Ja just det. Han var ju med och skrev Crysis 2 vilket inte minskade min lust att spela det. Det står faktiskt på min mycket långa önskelista.
Car Wars... är det spelet där man drar ut spelplan med tejp och kör efter mätsticka? :/ (vad är relationen?) Fram tills nu hade jag tänkt läsa den där boken :&
Det är ett tabletop spel från länge sedan. Du utrustar din bil med skottsäkra dörrar och olika vapen. Racing som döds sport typ. Jag tror att det spelades med kartongfigurer från början.
Relationen är att i boken Marknadskrafter (Market Forces) så går befordran i företagsvärlden till den som överlever. Enligt rationalen att det finns så många som vill ha jobbet som har samma meriter att dödsrally är en urvalsprocess så bra som någon. Vanliga kontorsjobb delas ut efter kombatanternas racingförmåga.
Tack! :) Har för mig jag spelat ngt Steve Jackson-spel med namnet, med utklippta platta kartongbilar. Fast kanske var det extra dryga turneringsregler...gick snarare i snigelfart än actionfyllt rally och sista överlevarna var ung. två bordslängder ifrån varandra. Känner mig lite traumatiserad när jag tänker på det..
Nu låter boken hyfsat intressant igen! :)
Den här ser jag fram emot att läsa. :)