Zzzombies - everywhere there is zombies

The Zombie Survival Guide av Max Brooks är en modern klassiker. Även om det går att läsa den rakt av (vilket är kul) så är den skriven som en handbok med listor och illustrationer. Varje sektion är kort och koncis vilket ger fantasin enormt spelrum. Guiden handlar om att överleva en zombie attack och den bit som fick igång mig var stycket som heter:
On the defence
   The Private Residence (Defending your home)
      C. Appartement buildings
          "Destroying the staircase effecively isolates the rest of the building."

Min trappa är, som i många svenska lägenhetstrappor klassisk Svensk betong... (Nej jag har inte förborrat hål och planterat dynamit för en snabb åtgärd.)
Jag har såklart redan funderat ut min överlevnadsstrategi i händelse av en Zombieapokalyps (Har inte vi alla gjort det?).  Men trots att jag har tänk igenom det och i viss mån planerat så lyckades ZSG ge mig ett par rejäla tankeställare. Tidigare har jag sett min lägenhetsdörr som första försvarslinjen, ett enkelt misstag eftersom jag inte äger huset. Nu tänker jag i termer av kvarteret, huset, trappuppgången (vi kommer att förlora tvättstugan). Det är detta som är en av dom stora behållningarna med ZSG: Att den får dig att tänka till. Oavsett hur mycket du har planerat innan så kan ZSG ge dig något nytt att tänka på. Men har du planerat att överleva en zombieapokalyps så har du redan läst den.

Efter att ha definierat zombien, hjälpt dig skapa ett skyddat första tillhåll vid ett klass ett eller två utbrott, hjälpt dig planera en evakuering/ flykt. Du har lärt dig organisera utrotningsoperationer, bygga ett fort och skapa en sista utväg genom att bygga ett hemligt tillhåll för dig och din grupp att rida ut apokalypsen. Här avslutar han med 'dokumenterade' zombie utbrott och hur dom har hanterats. Där finns exempel från den klassiska klass ett utbrott med ett litet antal döda och en till tjugo zombier till ett klass tre utbrott med tusentals zombier i våg efter våg av odöda.

Som monsterentusiast får jag säga att zombien i all sin enkelhet är ett ganska trist monster. Detta faktum har ytterligare förvärrats av zombiefilmgenren. Som Hal Duncan skriver (orerar, utsvävar, jag skojar inte han skriver två A-fyrasidor om ett ämne som han finner tråkigt!) zombier ger ett begränsat utrymme för variationer utan att bryta mot canon. Man kan göra zombierna ljuskänsliga (I am Legend-filmen). Man kan göra dom snabba, smarta och aggressiva (Final Fantasy-filmerna) eller levade som i 28 dagar senare-filmen). Men vill man ha klassiska zombier så finns det inte mycket man kan göra med dom. Och det mesta som går att göra har gjorts. Många gånger.
Max Brooks komprimissar inte med canon han skriver canon.

En annan bra punkt i ZSG är en sak jag irriterat mig på lite grand, ibland: I efterzombieapokalypsen hoppar man nästan alltid över just själva apokalypsen. Jag menar titta på Japan nyligen: Jordbävning, tsunami och kränkraftkatastrof och tusentals döda men samhället kolapsar inte. Jag tror inte riktigt på apokalypspremisen. När hotet är uppenbart, definierat och erkännt så tror jag inte att zombiehorderna skulle överleva särskillt länge. Och Maz Brooks skriver inte bara om en apokalyps: Han skriver om många olika uttbrott som gör att han varnar för det stora utbrottet. Det gör boken väldigt trovärdig. 
Dom vilda hoppen mellan olika delar, korta kapitel och självhjälpskaraktär gör den till ett klart must read. Det tillhör allmänbildningen folks!

Zombiehypen har fått större genomslag än vad man kunde tro. CDC, USA's smittskyddsinstitut, har nyligen lagt upp en guide för medborgarna i händelse av en Zombiekatastrof, vilket snabbt ledde till att deras hemsida kraschade vilket säger en del om deras egen beredskap tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0