Vem är Arvid Pekon?

Vem är Arvid Pekon? är Karin Tidbecks debutnovellsamling. Många av novellerna ligger i den svenska traditionen av magisk realism. Andra är ren och oförfalskad Steampunk. 
Jag älskar magisk realism som Ägget är löst, Mannen som slutade röka och 100 år av ensamhet. Jag tycker att det är ett bra namn på Urban Fantsy som inte passar in i Urban Fantasy av olika anledningar, tex att det inte är urbant, men ändå samtida. Tidbeck kallar det fantastik vilket, för mig är en så bred term att det inkluderar nästan allt och beskriver inget. Hennes noveller rör sig i gränslandet mellan sommarstugan och sommarnatten där det verkliga inte är konkret längre. Magisk realism alltså.

Novellsamlingen som helhet är en orgie i skrivglädje. Tidbeck leker med svåra berättarformer. Hon blandar första, andra och tredjepersons perspektiv med brevnoveller. Läs dom inte som jag i sträck. Det känns verkligen inte som om hon försöker göra det lätt för sig.

Beatrice handlar om en man som älskar en zeppelinare och en kvinna som gifter sig med en ångmaskin. Mer Steam blir det inte. Tillsammans med den Tant Britas stugby är det den bästa i samlingen.

Arvid Pekon är enligt mig den svagaste novellen i samlingen, inte för att den är dålig utan för att jag tycker att den är för kort. Jag vill se den utvecklas i en egen pärm.

Karin Tidbeck hör hemma i din bokhylla. En novell mellan romanerna är precis vad doktorn ordinerar. Jag är mycket nyfiken på vad som mer kommer från den pennan.

Kommentarer
Postat av: fabucjonas

Blev nyfiken. Har lagt denna till min want-list.

2011-03-11 @ 23:40:24
URL: http://fabuc.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0