Eurocon första dagen

Så har vi avverkat första dagen på Eurocon. På grund av tågförseningar så dök jag inte upp förrän "AsyouknowBob". Jag hade planerat att vara med från "the beginnning".
AsyouknowBob var en paneldiskussion mellan dom stora Con-namnen på temat hur man kan undvika infodumps. Som sådant var det en stor flopp. Panelen hävdade med eftertryck att infodumps är bra, kul och viktigt. Publiken håll med och sedan pratade dom om olika exempel på lysande infodumpar från Moby Dick och framåt.
Stross: Man läser för att bli underhållen, så om en infodump inte är underhållande så har man misslyckats. 
Så som en kritik av infodumps misslyckades panelen ordentligt; Som en hyllning till lyckade infodumps var den en stor succé. Jag kan fråga mig: Hur skulle du få över information till läsaren utan dom? Det viktiga att ta med sig är egentligen att det är en svår del av boken att skriva och när man får det rätt är man som författare omåttligt stolt och som läsare fascinerad!
 
Nenes Intervju med Elisabeth Bear var skitkul. Jag har alltid tyckt att hennes böcker är bra men inte underbara. Nene däremot är Sveriges största Bear-Fangirl. Den skadar inte att Bear är en underbar framträdare, engagerande och intelligent talare.

Ian McDonald är en författare som jag inte har läst. Men hans tal om vad som är Rätt med SF idag var helt rätt. SF's själ och hjärta, att resa ut i rymden och upptäcka nya världar, har slitits ut och stulits av TV. SF befinner sig på nedersta botten: "Vi ligger i rännstenen, men vi blickar mot stjärnorna" Han tog också upp SF/Gender skandalen* i Storbritannien. Om du har missat den se nedan. Det handlar om att det saknas kvinnliga författare i SF och att läsarna inte läser dom. "Det finns en stor förläggare i UK som inte accepterar manus från kvinnor inom SF". "Vi sitter i knät på marknadsavdelningen! Dom har bestämt att SF är pojkböcker!" Han uppmanade os att läsa mycket och läsa brett. Ack och ve han säger till mig att läsa mer!
Han avslutade med att kasta ut en fråga: Om ordet, taggen, ettiketten 'Hard' SF så kan dela upp en församling efter könslinjer borde vi inte förkasta den? Min motfråga var 'Vad ska vi då kalla tex böcker och vetenskaplig utforskning som Greg Egan?' Jag vick inget bra svar men eftersom jag håller med Ian så frågar jag Er läsare: Vad ska vi stället kalla technonerdSF, SF där just teknik och vetenskap är den drivande delen av storyn, kanske även är storyn? Need new name, enter your submissions in the kommentary field.


 The Guardian bad sina läsare lista sina SF-favoriter. Resultated blev en lista med över femhundra författare men bara 4% kvinnliga författare. SF som är den mest radikala och framsynta av alla genrer är en pojkklubb, eller? Men även vi som vill läsa kvinnliga SF-författare får inte tillgång till alla bra böcker som finns. Som Nicola säger: "you can't buy a book that's not on the shelf." Det tog mig år att jaga ner Dreamsnake. Jämför det med David Barnett på the Guardian "if there is sexism in the SF world, it may well be a matter of representation by the readership"(!)
Den ursprungliga artikeln som frågar efter bra SF; här. Resultaträkningen av Ask Nicola här. The Guardians vonOben attityd förtjänar ett helt eget rant som kanske kommer så småningom.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Äsch, nu önskar jag verkligen att jag inte gett efter för mitt trötta huvud och åkt hem efter intervjun med Bear. McDonald verkar ha varit intressant!



Jag kan bara säga att jag aldrig någonsin tänkt på "Hard" SF som något som på något vis skulle avskräcka mig, som kvinna, från att läsa det. Inte alls. Inte ett dugg.

2011-06-18 @ 09:46:56
URL: http://ekferjan.wordpress.com
Postat av: Olov L

Men för fan, det är ju klart att kvinnor kan skriva och läsa hård sf! Jag blir så sur på sådant här!



Något mer konstruktivt hade jag inte att komma med, förutom att det var kul att mötas på EuroCon.



/OL

2011-06-19 @ 23:50:02
URL: http://drommarnasberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0