Acquired Aposymbiotic Familiarism

Zoo City av Lauren Beukes är en smutsig Urban Fantasy från Sydafrika.

Zinzi är en fd. journalist och knarkare som har drabbats av AAP. Det, och den där tiden i fängelse, har gjort att hon hamnat i Zoo City, en slum i Johannesburg där folk som drabbats av animalism bor. I Beukes alternativa nutid har mängder av människor drabbats av att ha ett följedjur. Det är ett tecken på synd, skam och det ger dig slumpartade magiska förmågor. Till skillnad från mainstream Urban Fantasy så är det magiska inte dolt det är ute i ljuset, det är allmänt känt. Eftersom man drabbas av Familiarism när man gjort något fel (mord är det vanliga) så är det ett enormt stigma. Det är ett tecken på att du är kriminell.

Hur ska man beskriva boken? Natten jag läste ut den gick jag inte och la mig utan var tvungen att ersätta nattsömn med kaffe när morgonen kom. Dålig tidsdisposition från min sida.

Det är bara den andra afrikanska fantasy jag läst så jag känner att jag har inget att relatera till förutom hela den globala konkurrensen men det gör inget; Zoo City står stark även i det bästa sällskap.



Trackback
RSS 2.0