Surface Detail

av Iain M. Banks är den senaste Cultureboken.
The Culture är en klass 8 civilisation (player) i det pan-Galaktiska meta-civilisations samhället. Dom är vetenskapligt, kulturellt och moraliskt högstående. Det betyder också att dom är utopist-kommunistiska och att dom har kastat av sig religionens bojor. Det är tyvärr så att många i Galaxen inte har gjort det. I och med att teknologin existerar att spela in och spela upp en människas själ* i en virtuellt Himmel (och därför också Helvete) har många civilisationer valt att bygga upp sina respektive Himlar och Helveten i Virtuella Världar. Surface Detail centrerar sin handling kring kriget om den pan-Galaktiska meta-civilisationen ska tillåta eller fördöma skapandet och upprätthållandet av Virtuella helveten. Pro- och anti- sidan har kommit överens om att hålla konflikten helt i VR. Men när anti-Helvetesidan börjar inse att dom håller på att förlora ökar också risken att konflikten spiller över i Verkligheten.

Surface Detail handlar om Lededje Y'breq som är en Intagliated Skuldslav. Hon är tattuerad med ett fraktalt mönster sedan fosterstadiet som går genom hela hennes kropp, från cellnivån till skinnet. Hon ägs av en mäktig handelsmagnat i ett klass fyra samhälle (Dom har ett par dussin solsystem och är på väg in i den pan-Galaktiska gemenskapen) som just nu håller på att hamna i hela galaxens händelsecentrum.

I förra boken, Matter, sa Banks själv att den kommer att bli en Culturefest med appendixar och massor med gott-gott. Jag har inte hört några liknande kommentarer om Surface Detail. Det är nämligen så att Surface Detail är ofattbart mycket bättre än Matter. Den kommer nästan upp i Use of Weapons-klass. Jag skulle säga att den är min tredje bästa Culturebok än så länge. Special Circumstances är inblandat, Contact är inblandat. Slap-drones, Abominatorclass krigsskepp är bara början. Surface Detail är nog den mest välbalanserade boken i serien.
Avslutningsvis måste jag säga att slutet (och då menar jag sista meningen) verkligen överaskade mig.

Diz iz good shit!


*Mind-state

Kommentarer
Postat av: lazy

Good shit alltså? :) Låter bra! Hade förväntningar på den och nu blir jag ännu mer nyfiken.

2010-10-14 @ 20:05:16
URL: http://laziestgirlintown.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0