Metro 2033

Rysk postapokalyps!
Av någon anledning gillar jag ny rysk litteratur. Inte så att den är bra för det har varit mer dåligt än bra, men av någon anledning kan jag inte motstå frestelsen att köpa dom när dom kommer ut. Jag antar att jag är nyfiken helt enkelt.

Metro 2033 utspelar sig i Moskvas tunnebana efter ett kärnvapen krig. Tunnelbanan är politiskt uppdelad i stationer varav de största koalitionerna är Hansan, som kontrollerar ringlinjens stationer i ett handelsimperium och Kommunisterna som kontrollerar Röda linjen och styrs av Interstationalen. Efter ett långt och kostsamt krig mellan Hansan och Kommunisterna har dom nu slutit fred och Röda linjen har bytt politik från expansion till att bygga Kommunism på en linje. Detta är inte den enda blinkningen till äkta Stalinistisk propaganda som får en gammal kommunist som jag att flina belåtet.
Befolkningen i Metron bor i stationerna och linjerna mellan dom är en farlig vildmark som man bara vågar korsa i karavaner eftersom hemska varelser kan ta sig in genom ventilationssystemet eller genom sidogångar eller kloakerna under spåren. Att gå ut på ytan är nästan otänkbart på grund av strålningen och alla monster.

Metro 2033 är en underbar bok som passar bra i vintermörkret.  Hög igenkännings faktor just nu.


Mitt största problem var att få grepp om kartan. För nya läsare kan jag informera att historien börjar i stationen VDNCh i kartans övre högra hörn.

Surfa gärna in på Moscow Metro på wikipedia och titta på dom otroligt vackra stationerna eller titta på den metrokarta Atriom har i början på sin resa. Den skiljer sig en hel del från kartan i boken.
 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0