His Dark Materials

Jag antar att Du har läst CS Lewis Narnia böcker. Underbara, vackra och ren Kristendomspropaganda. Philip Pullman har skrivit en bokserie i samma anda men istället för att pracka på barn och ungdommar Kristendoms propagana väljer han att förespråka förnuft och medkännande.
Boken The Golden Compass (sve. Guldkompassen) handlar om Lyra som bor i Oxford i ett parallelt England. I hennes värld har alla en daemon med sig. Hos barn kan den ändra skepnad mellan alla möjliga olika djur men när man blir vuxen väljer den en form. Det är din själ. Lyras fader arbetar på ett experiment uppe vid nordpolen. Han ska försöka öppna en dörr till ett annat univesum. I vårat universum har Will hittat ett hål i världen till en annan plats.
His Dark Materials av Philip Pullman är en intressant och vacker bok. Den handlar om moral och ansvar och  två barn som måste ta sig an hela världen. Sensmoralen är också mycket mer sympatisk än i Narniaböckerna.

/s

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hittade hit via bokbloggar.nu, och vi verkar ha liknande boksmak.



Fast i fråga om Narnia och Den mörka materian lutar jag åt motsatt håll mot dig. Håller med om att Pullmans böcker är bra, men de är väldigt predikande och dessutom tycker jag att en av huvudgrejerna var väldigt läskig: det är när vid sexualdebuten ens daemon tar fast form. Pullman beskriver det som något bra, men hur många har inte haft en väldigt negativ sexdebut? Vad händer om man man blir våldtagen?



Kort fråga också: kan man verkligen säga att båda bokserierna har varsin klart definierad sensmoral, och vad är den i så fall?

2009-02-26 @ 20:16:31
Postat av: Åka

Jag är inte anonym. Hur blev min kommentar anonym? Det var jag som skrev den i alla fall.

2009-02-27 @ 19:06:29
URL: http://physicalityofwords.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0