Bonniers e-noveller

Bonniers har lanserat en e-novelltjänst. Lite surrealistiskt att se "lästid" utsatt på samtliga produkter. Och lästiden som oftast anges är på tio till femton minuter.
Är detta ett alternativ till novellsamlingar?
Eller är det ett komplement?

Nyfiken som man är gick jag in och försökte köpa en novell och jag måste anstränga mig för att minnas hur jobbigt Amazons kindle var att installera på en android. Jag tror inte att den var lika illa. Men Bonniers säljer via Adlibris och Adlibris följer alla jobbiga handelshindrande rutiner som finns. Du måste ha en Adlibris läsare* för att kunna ladda hem texten (jag har inte testat dra hem den till datorn men du behöver en app för det också). 
Men adlibris böket är egentligen sekundärt. Jag är allergisk mot inlåsningsfunktioner men det är ett engångsarbete att installera appar och synka konton. Formatet är Epub så det går att läsa texterna i en generisk läsare. Jag rekommenderar faktiskt att du gör just det.

Så tillbaka till den stora frågan: Är detta slutet för antologierna? Eller är detta ett konstruktivt mellansteg?
En kort novell som du kan tanka hem och läsa känns helt rätt. Priset ligger också helt rätt. Egentligen är det väldigt dyrt** men eftersom det är ganska lite pengar så känns det inte dyrt. Det är ju bara några tior. Jag kan tänka mig att detta slår igenom. Och jag kan tänka mig att formatet blir en variant på magasinen från SF's barndom. Korta texter för en liten slant. Enligt pressreleasen är det planerat för 70 e-noveller under 2011 så lite beroende på urval (Jag har svårt att se att jag skulle vara intresserad av 'Kärlek' eller 'Relationer') så kan detta fungera som ett Magasinsubstitut snarare än en konkurent till antologierna.


Det finns tre perspektiv här:
Som läsare får jag en ny ingång till texterna, Många av författarna är nya för mig. 
Pluspoäng för genreindelningen, vad sägs om 'Nästan sant' och 'Skröna'. Jag kan bli beroende av detta. En kommande attraktion är 'Avsnittsroman'. Kommer man att kunna prenumerera? måste man betala för varje kapitel? Kan vara ett spännande format. Dessutom gillar jag novellformatet men läser det alltför sällan. Jag har en tendens att läsa hela boken i ett streck när jag köper en antologi. E-novellformatet gynnar att läsa en novell i taget.

Som författare är detta ett sätt att inte bara synas, som på många självpub sites och bloggar. Detta ger inkomst i reda pengar. Samtidigt är det kanske är det lättare att komma fram här, på egna meriter utan att behöva sorteras med andra texter för att passa temat för en antologi?

Som förlag måste man, som alla andra branscher ofta hitta olika sätt att sälja samma produkt för ett högre pris. Det bästa sättet är att förpacka produkten på att attraktivt sätt så att kunden gladeligen betalar lite mer. Förlagen har börjat sälja mer inbundna böcker tex, vilket jag gärna betalar mer för. Det kanske förvånar den läsare som inte känner mig men jag gillar faktiskt att förlagen tjänar mer pengar. Förlagsbranschen är en riskbransch, om de tjänar mer pengar (alltså har en högre avkastning per text inte bara höjer priset för att täcka utgifter) på Fantastik så kommer dom att ge ut mer Fantastik. Om dom tjänar pengar på e-böcker så kommer dom att satsa mer på e-böcker. Det är ganska självklart. MEN eftersom det är en utpräglad riskbransch så kommer dom att satsa på okända författare också. Genom att sänka initialkostnaden (inget tryck, ingen distribution i traditionell mening) så kan man lansera fler författare för varje succéförfattare.  Det klassiska exemplet förläggare brukar ge är att man behöver sommardeckaren för att kunna ge ut diktsamlingen men det finns ett bredare sammanhang än så. Det är väldigt svårt att avgöra vad som blir uppskattat av stora mängder läsare och därför måste förlagen ge ut mycket fantasy för att hitta en Harry Potter.
Därför kan detta öppna upp för smalare författare att kunna komma ut och synas och för mig en möjlighet att hitta texter som jag aldrig annars skulle kunna köpa.





*Adlibris läsare för android är riktigt dålig. Det går inte att justera brightness, bakgrundsfärg textstorlek osv. Själva läsare verkar vara låst till en mindre skärmstorlek än jag har så det är en tre cm svart rand runt den. Du kan köpa böcker direkt i läsaren men om du tittar på SF så hittar du bara 34 titlar, 4 titlar Fantasy och inget från Mix Förlag alls! Det går att söka på författaren och komma dit men det finns inte i listat SF eller Fantasy. Jag kommer att köpa mina böcker via web browsern och läsa dom i en annan läsare så Adlibrisappen är bara en nedladdnings app för mig om dom inte förbättrar gränssnittet.
Men, och detta är viktigt, formatet är generiskt. Adlibris är ett nödvändigt ont för att kunna köpa svenska e-böcker från deras författarstall men jag tror aldrig att jag kommer att läsa i den.

Notera skillnaden mellan bilderna hur skärmen utnyttjas. Adlibris till vänster och generisk läsare till höger.

**Kort matteruta:
Nedan följer en kort sammanställning av antologier och novellsamlingar jag gladeligen betalat för. Jag anser visserligen att fysiska böcker har ett större investerat värde än en datafil. Men det är ändå intressant att jämföra vad jag historiskt varit beredd att betala för en novell. Jag har valt det priset på prislappen eller högsta priset inte det billigaste möjliga idag eftersom det jag är ute efter är min betalningsvilja.
Looking for Jake av China Miéville kostar 94:- på Adlibris och har 14 noveller vilket innebär en styckkostnad på 6:71
A Place so Foreign... av Cory Doctorow kostar 179:- (119:-) och har tio noveller dvs 17:90 styck
Cosmocomics av Italo Calvino kostar 155:- (119:-) och har 34 texter dvs 4:55 styck
Extreme Fantasy kostar 128:- och innehåller 24 noveller dvs 5:33 styck
SF : the best of the year 2007 kostar 89 och innehåller tolv texter dvs 7:42 styck
[Jämför 2011 kostar 228:- och har 25 texter vilket ger c:a 9:12 styck]
Snittpriset blir då i min bokhylla 8:38 med ett median på 6:71. Mix novellerna kostar 26:- och upp och är då 210% dyrare än snittet, 287% dyrare än medianen och 45% dyrare än tidigare max.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0