Demons, demons, demons

Memoirs of a Master Forger av William Heaney
Heany är en väldigt cynisk man som extraknäcker med att förfalska antika böcker. Han jobbar med ungdomsaktiviteter, bla på statliga kommitéer och olika etiska råd. Och han kan se demoner. Han ser demoner överallt. Det finns ettusen sexhundrafemtiosju olika. Demoner som får dig att maniskt räkna saker, att maniskt förkorta ord och skapa acronym, som får dig att ta livet av dig, demonen för förälskelse. Men Heany har lärt sig att leva med dom.

Jag har svårt att lista ut vad boken egentligen handlar om, men jag älskar den ändå. Den är medryckande och lätt beroendeframkallande. Heany dricker för mycket och han har stora familjeproblem. Han sitter på meningslösa kommitéer som han själv anser är ett rent slöseri med skattepengar men eftersom man ser allt ur hans synvinkel så följer man också med honom. Jag kan inte riktigt bestämma mig om han är ett ärkekräk eller en förfriskande klartsynt människa.


Graham Joyce skriver under pseudonymen William Heany och i första-person vilket ger den där extra lilla känslan av autencitet. Jag har skaffat en bok till av honom för att se om detta är ren tur eller om detta är en författare som ska få en egen hylla bland favoritförfattarna...

Kommentarer
Postat av: Karl

Jag vet inte heller riktigt varför jag älskade Memoirs of a master forger, grym bok och jag vill åka till nån mustig pub i england.

2010-07-14 @ 08:35:56
URL: http://drommarnasberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0