Cory Doctorov, Min hjälte!

Om Storebror ser dig, vem tittar på Storebror? Jag har streckläst Cory Doctorovs bok, Little Brother.
Den utspelar sig i "Near Future", så nära att det skulle kunna vara igår (Jag får känslan att det är våren 2008) och San Fransisco utsättsätts för ett terror dåd värre än 9/11. En 17årig student*slash*hacker, Marcus Yallow, hamnar mitt i röran och blir omhändertagin av DHS agenter. Under tiden efter attacken tar Department of Homeland Security ett strypgrepp på SF och  Marcus bestämmer sig för att inte finna sig i löjliga "säkerhetsrutiner" som bara finns till för att trackasera vanligt folk.

Little Brother är Hard SF, i det att all tecknologi som används är äkta, alla "säkerhets rutiner" är möjliga osv. Det är skrämmande hur nära det är och hur ovetande vi är om vad Staten kan göra med oss om dom bara får tillstånd att göra det. men vad som gjorde att jag streckläste den är att Doctorow lyckades fånga just hur det känns att vara 17 år och helt plötsligt bli uppfångad i en politisk rörelse. Det är just Marcus Yallows personliga resa som fångar intresset.
Jag blev politiskt aktiv i början på nittiotalet. Kommer ni ihåg hur det var då? Lågkonjunktur, lasermannen, mordbränder i flyktingförläggningar och nassar som demonstrerar på 30:e november. Mitt första politiska engagemang var att hjälpa till att organisera motdemonstrationerna i Lund den 30:e november. Och jag känner igen mig så mycket i den här boken.I känslan om inte detaljerna. Jag blev aldrig omhändertagen av polisen och förnedrad som Marcus blev.

Little Brother är den bästa bok jag läst i år och är ett måste-läsas för alla under 30.
Alla andra borde också läsa den så klart.
/s

**edit 2009-05-26**
Läs Little Brother online, eller här.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Länka också till boken online, och bokens webbplats med alla praktiska tips (HOWTOs) och sånt (gå bakåt i inläggen på bloggen). <a href="http://craphound.com/littlebrother/">Little Brother</a>.



Det här var den första bok jag läste i sin helhet på datorskärm.

2009-05-25 @ 21:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0