Malmö har konstig konst

   Jag har skaffat hund. Det är iofs trevligt i sig men en trevlig sidoeffekt är att jag har möjlighet att titta på all utomhuskonst som finns i Malmö. Malmö verkar ha en väldigt lössläppt policy för konst vilket gör att en hel del bra shit kommer fram. Det finns en del stora bottennapp också men de tar vi inte idag.
Först ut:
 
Svärdet i stenen på Bragegatan.
 
Augustenborg är fullt av fina regnvattenkanaler som mynnar ut i små dammar med vass, ankor och koi.
 
Fullt av pileträd också.
 
Ett par exempel på vad som kan hända när man inte har koll på konstnärerna är dessa nakna träd i en hundrastplats.
  
och denna 'staty' av en gitarist. Är det Cornelis eller Taube? Jag tror att det är min granne Pierre.
 
En annan sak politikerna inte kan kontrollera är vad folk väljer att ha på sina gravar.
 
Mitt i stan bredvid Gustav Adolfs Torg ligger gamla kyrogården där den här gravstenen finns. 
 
Bara ett stenkast därifrån i Slottsparken
 
finns grottan där Loke är fjätrad under en orm som droppar gift i hans ögon. Loke och hans fru är för tillfället på annat ställe vilket betyder att Ragnarök är nära. 
 
  
Vad som inpirerat dessa rådjur att resa sig ur gräset och springa upp i luften vet jag inte men spännande är de.
 
Turning Torso är fint när det reser sig som en raket ur dimman. Bostadsbristen tvingar ut folk på kanalen. 
 
 
Men det som verkligen gör Malmö vackert är de insprängda parkerna, de plötsliga alléerna och minikonst:
 
   
 
Det ät inte meningen att förvandla detta till en fotoblogg men har man en kamera så kommer man att fota. Har du en favoritplats eller konstverk?

Kommentarer
Postat av: Pål Eggert

Det var en fin samling foton - och trevliga textsträngar som snärjde ihop dem.

2012-09-21 @ 22:44:47
URL: http://varldenskabrinna.blogspot.com/
Postat av: syster H

Nästa gång du besöker Lund kan du passa på att titta förbi den svarta katten vid korsningen Karl XI gatan - Karl XII gatan :)

2012-09-27 @ 11:01:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0