2012 Hugo Award

Det är omröstningsdags för årets Hugo. För ovanlighetens skull har jag läst flera av titlarna som är nominerade och kan därför uttala mig med mer säkerhet än vanligt om vilken jag tycker förtjänar priset. I alla kategorier har jag blinda fäckar så de titlarna har jag strukit över.

Kolla hela listan här  

Vad är Hugo? kolla här  

Bästa bok (roman)

Among Others

Jo Walton

Min favorit! Underbar och härlig som bok. Underbar och initierad som bokblogg och läsinspiration. Nyskapande och fin. [rec]

A Dance With Dragons

George R. R. Martin

En bra uppföljare men allvarligt, är den bäst förra året? Nej, för pladdrig och för lång. [rec]

Deadline

Mira Grant

Hmm, borde kanske kolla upp

Embassytown

China Miéville

Intressant men inte bra nog. [rec]

Leviathan Wakes

James S. A. Corey

Shyst Space Opera. Intressant First Contact koncept och kul idé men bäst? Nej. [rec]

Bästa dramatiska representation (lång)

Captain America: The First Avenger

helt OK rulle. Kanske inte jättebra men klart godkännt

Game of Thrones (Season 1)

WoW, helt underbart. Lyckats fånga förlagan. Bra val av ändringar för nytt media. Öppnat Fantasy-för-vuxna till ett stort skickt mugglare

Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2

Seriöst? Ni nominerar detta? Tråkig och seg med uppenbara 'made for the upcoming videogame' sekvenser. Men mest av allt: "Jag trodde ni la allt det tråkiga i HP-DH 1 för att ha lite action i HP-DH2. Men inte! Arrgh the boredom!"

Hugo

 

Source Code

 

Bästa dramatiska representation (kort)

"The Doctor's Wife" (Doctor Who)

Dr Who brukar nomineras ett par tre episoder varje år. Är det så fattigt med SF serier att Dr Who alltid måste nomineras med flera episoder? Hmm glöm det :( Precis så fattigt är det.

"A Good Man Goes to War" (Doctor Who)

"The Girl Who Waited" (Doctor Who)

"The Drink Tank's Hugo Acceptance Speech"

OK, ok se den det är 1,5 bra minut men är det inte lite väl meta att nominera ett lyckorus över att ha vunnit en Hugo till en Hugo? Hmm, nominera kanske men inte vinna.

"Remedial Chaos Theory" (Community)

Har du inte sett den så se den! Jag skulle inte bli besviken om de vann. Jag skulle bli extatisk!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0