Årets bästa . . .

Årets bästa Science Fiction
The Clockwork Rocket. Greg Egan är en författare som får mig att känna mig nördig även i de nördigaste kretsar. Men jag kan inte annat än att utnämna den till 2011 års bästa SF. Så bra är den.

Årets bästa Fantasy
De stora fyra är Crippled God, Wise Man's Fear, Dance of Dragons och Cold Commands. Detta är ett väldigt svårt val och kombatanterna har alla sina styrkor och svagheter. Utom en. Det är också därför den vinner 2011 års bästa Fantasy. Den är helt enkelt bäst i ett väldigt hård konkurens. Bästa Fantasy boken 2011 är självklart Wise Man's Fear.

Årets bästa Urban Fantasy
Zoo City. Klockrent och innehåller en sengångare som magiskt djur.

Årets bästa Steampunk
Iron Jackal, Ganymede och Bookman tävlar om titeln i år. Men Ganymede är bara nästan lika bra som Boneshaker och Iron Jackal är bara nästan lika bra som Retribution Falls. Men Bookman öppnar nya dörrar, inleder en underbar resa in i det ångigaste och punkigaste Steampunk!

Årets bästa Svenska
Förbundsbryterskan
Bra koncept, intressant och nyskapande värld och ett otroligt bra språk.

Årets bästa sexscen
Går till Anders Fager med novellen Furierna i Borås.

Disclaimer
Detta är min privata lista över böcker jag recenserat det senaste året. Det har lite med när de kommit ut eller ens när jag läst dem utan när de hamnat på bloggen.

Kommentarer
Postat av: Maria

Förbundsbryterskan <3

2012-01-07 @ 20:47:03
URL: http://www.tystnad.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0