Lite tankar kring integritet

Som många bokbloggare, hoppas jag, har jag funderat vad integritet betyder för mig och min blogg. Jag har funderat lite fram och tillbaka redan från början av bloggen men frågeställningen har för mig aktualiserats av att jag upptäckt att förlag vill skicka böcker till mig bara jag ber om det. Här är mina tankar om integritet och ansvar på min blogg. Vilket ansvar har jag inför mig själv och min läsare. Det handlar så klart om lagen men mest om mina egna åsikter. Därför är det jag kommit fram till inte en föreskrift för andra bloggar utan mer en lista av mina egna intentioner.
 
För det första: 
 - Detta är min blogg! Det jag skriver här är mina egna åsikter, jag skriver vad jag själv vill. Det kan verka självklart men jag har ibland haft ett stygn av självcensur men slagit bort den med åsikten ovan.
 Men om detta är mina åsikter så kräver det att jag respekterar mig själv så mycket att jag verkligen försöker tänka efter innan jag skriver. Tydligt deklarerar när jag ändrar mig eller blivit överbevisad. Det sista är den svåra biten eftersom jag ofta hamnar i positionen, 'Du har en bra poäng, jag måste fundera på det där'. Att sedan gå tillbaka och uppdatera mitt inlägg faller ofta bort.
Ett exempel på 'ärlighet' var GRRMs A Dance of Dragons där jag verkligen gillade boken men så fort jag började diskuterade den online så insåg jag att all kritik om att den var seg, pladdrig och ofokuserad stämde. Jag bestämde mig för att fokusera på just min läsupplevelse i första hand, inte på hur jag såg tillbaka på den tre dagar efter att jag lagt ifrån mig den. Det var viktigt att välja eftersom jag inte kunde diskutera den frågan innan spoilervarningen, även du som inte vill bli spoilad har rätt till en seriös bedömning av mig.
Att avreagera sig på Carl Bildt passar kanske inte på en bokblogg? Jo, för att det är min bokblogg!
 
 - Jag bloggar om böcker jag läst eller läser. Det är nästan alltid böcker jag själv köpt. Men om jag fått gratisböcker förtjänar Du att veta att det är just gratis. Inte för att jag är köpt utan för att jag kan påverkats av annat än just bara bokupplevelsen. Man känner sig lite viktig första gången ett stort förlag skickar ett recensionsex, lite som om man är en stor recensent. Samma sak är det när en författare man recenserat kommenterar recensionen. (Nu har jag bara fått positiva kommentarer från författare. Negativa kommentarer och rena påhopp förekommer också men jag är förskonad det än så länge.)
Nu händer det väldigt sällan att jag får gratisböcker eftersom jag oftast läser engelskspråkigt och då inte får recex. Rent juridiskt tror jag att jag måste berätta att det är gratisböcker, recensionsex. Jag är noga med att nämna att det är just gratisböcker i texten eller lägga en länk till förlaget längst ner. Se tex Nene Ormes Särskild. Vilket leder till den större frågan om påverkan oavsett litteraturupplevelsen. Det finns vissa författare som tar fram fanboi i mig. Det finns andra författare som jag känner privat. Detta påverkar så klart mig när jag läser böckerna. Det hade varit väldigt akward om jag inte gillat Särskild, för att uttrycka sig milt. Hur ska man hantera detta på bloggen? Jag vill inte sticka under stol med att jag känner dem privat men heller inte skryta med det. Just nu har jag ingen lösning mer än regel 1: Var ärlig mot mig själv och mina läsare. Det är recensionen som måste vara ärlig, inte allt runtomkring. Detta är ingen livsstilsblogg.
 
 - Vilket ansvar har jag mot förlag och författare som skickat mig gratisböcker? Det juridiska svaret ju 'inget alls'. De skickar boken i hopp om en fördelaktig recension men rent juridiskt är det gratis alltså helt utan krav på motprestation. Så ser jag också på böcker jag inte bett om.
Men om jag själv initierat kontakten "Snälla skicka ett recensionsex" så känner jag ändå ett visst ansvar. Inte att ge den en fördelaktig recension för det skulle svika mitt större ansvar mot mig själv som läsare och mot dig som min läsare. Men jag känner ändå att jag är skyldig att läsa boken och ge den en seriös recension. Jag har tidigare tolkat det som att jag måste recensera boken även om jag inte gillar den, något jag sällan gör annars men det är inte det förlaget vill ha. De ser hellre att boken försvinner in i min bokhylla utan ett spår än en sågning på min blogg. Så jag tolkar mitt ansvar som att jag lovar att läsa boken.
Det har dykt upp en intressant mellankategori här. Förlag och PR-byråer som kontaktar mig och frågar om jag vill ha en viss bok. Vilken kategori hamnar de då i? Än så länge har jag bara tackat ja eftersom det är böcker som verkar intressanta så det är lätt just nu men det är ändå klart att jag inte kan lägga framtida böcker i högen 'detta har jag inte bett om' heller.
Det är en intressant detalj att de som kontaktat mig är alltid utomstående. Förlag, författare eller t.o.m. PR-byrån har bett någon 'som kan det där' att hitta intressanta bloggare. När jag sedan svarar vet personen ingenting utan 'förmedlar bara kontakten'. Det säger nog lite om hur ovant förlagen förhåller sig till bloggsfären.
 
Det är värt att notera att alla gratisgåvor (dvs recensionsex, armanikostymer mm) är att betrakta som inkomst i skatteverkets ögon och ska redovisas till 'marknadsvärdet' på blankett T2[1]. I fallet med bokbloggar blir skattebördan minimal men man kan tänka sig att andra typer av bloggar får andra typer av gåvor. Men hur ska jag göra med böcker jag varken läst eller recenserat? Om ett förlag i framtiden skickar Camilla Läckbergs senaste så vill jag verkligen inte skatta för den, lika lite som jag vill läsa eller recensera den. En del bloggare ger bort alla recex efter att de läst dem men det är ju också egentligen en inkomst. Om jag ger bort en bok har jag ju 'fått' tex en julklapp som jag annars varit tvungen att köpa. Det enda helt inkomstfria handhavandet med gratisböcker är nog att lägga dem i pappersåtervinningen men det är ju fel på så många sätt.
Är det någon bokbloggare som tar upp recex i deklarationen?
Är det någon på skatteverket som egentligen tycker att det är rimligt att man ska redovisa det?
 
Är det något som du som läsare tycker att jag missat som är viktigt ur integritetssynpunkt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0