Post-Martin-ennui

eller läsleda.
Jag har helt tappat läslusten efter att ha plöjt igenom GRR Martins  enorma A Dance of Dragons. Inget jag läste kändes bra. Efterlängtade böcker damp ner men mitt kritiska öga förstörde helt läsupplevelsen. Det kändes som om jag inte gav förmodat bra böcker en ärlig chans så jag har helt enkelt bytt inriktning. Nu är det så med mig att jag omöjligen inte kan leva utan att läsa. Även om själva läsningen blivit olidlig måste jag läsa någonting.
 
Hur botar man läsleda?
Mitt privata recept är massor av TV serier och gamla klassiker. Det är sällan nuförtiden jag tar mig tiden att läsa om favoritböcker. Man vill läsa det senaste, det som andra bloggar om och man vill vara först (eller tidigt) ut med att recensera den senaste snackisen. Det är inte så mycket för att 'vinna' eller så. Det är snarare för att det är kul att kunna delta i diskussionen om en viss bok när den pågår och inte långt i efterhand. Men läsleda är ett ofrånkomligt problem och det måste hanteras. Steg ett: Byt genre! Jag valde att gå till Space Opera, i synnerhet mina gamla favoriter the Player of Games, the Use of Weapons och Excession.
På TV seriefronten var det Dr Who och Torchwood, Falling Skies och Warehouse 13. Även här fanns det utrymme för klassiker; Firefly och Serenity.

Efter några veckor av feelgoodterapi kom läslusten så klart tillbaka och strax efter den skrivklådan.

I'm back!

Kommentarer
Postat av: Pål Eggert

Aha, jag undrade hur det kom sig att inget blev skrivet på bloggen. Terapeuta på nu bara :)

2011-09-06 @ 19:14:38
URL: http://varldenskabrinna.blogspot.com/a
Postat av: karl

Jag led också av lite post-martinsjuka men med lite favoriter så kommer suget tillbaka. Gött att ha dig åter.

2011-09-06 @ 20:15:40
URL: http://drommarnasberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0