Locus Award winners

Best Science Fiction Novel

  • Blackout/All Clear, Connie Willis (Spectra)

  • Surface Detail, Iain M. Banks (Orbit UK; Orbit US)

  • Cryoburn, Lois McMaster Bujold (Baen)

  • Zero History, William Gibson (Putnam; Viking UK)

  • The Dervish House, Ian McDonald (Pyr; Gollancz)

Best Fantasy Novel

  • Kraken, China Miéville (Macmillan UK; Del Rey)

  • Under Heaven, Guy Gavriel Kay (Penguin Canada; Roc)

  • Who Fears Death, Nnedi Okorafor (DAW)

  • The Fuller Memorandum, Charles Stross (Ace; Orbit UK)

  • The Sorcerer’s House, Gene Wolfe (Tor)

Best First Novel

  • The Hundred Thousand Kingdoms, N.K. Jemisin (Orbit UK; Orbit US)

  • The Loving Dead, Amelia Beamer (Night Shade)

  • Shades of Milk and Honey, Mary Robinette Kowal (Tor)

  • The Quantum Thief, Hannu Rajaniemi (Gollancz; Tor)

  • How to Live Safely in a Science Fictional Universe, Charles Yu (Pantheon)

Locus Awards hemsida
Vad ska man säga? Året då fel böcker vann?
Bästa SF: Blackout/All clear är en tidsreseroman som för det första väjler att aktivt utesluta alla spännande delar av historien (Det är en major plot-element att man inte kan besöka Dunkirk, D-day osv), den är kapad i två delar vilket i sig är obra. Det är inte en duologi, inte två böcker, det är en bok för priset av två. Det är dessutom en av dom böcker jag lagt ifrån mig för att inte se åt igen. (enligt principen: Du kan inte hylla en bok du inte läst ut men det går faktiskt att såga den)
Bästa Fantasy: Kraken är knapast en av Miévilles bästa. Den är inte alls dålig på något sätt men mot Under Heaven? Vad tänkte dom på? Eller Who fears death?
Bästa debutbok: The Hundred Thousand Kingdoms är en helt ok supernatural romance bok. Jag har försökt recensera den men det känns inte som om jag har något att säga om den. Nu har jag det: Mot Quantum Thief!?!
*mutter, mutter*
Jag väljer (efter att ha tagit en kall dusch och lugnat ner mig) att tolka detta som ett fall av genrekonflikt: Jag kan respektera supernatural romance som genre men det är definitivt inte min genre. Quantum Thief är. Men även efter detta objektiva synsättet så ser jag ändå inte hennes överlägsenhet. Vilket gör mig till en patriarkalisk gubbe antar jag: Som vill peta ner två kvinnor för männens fördel. Men i det här fallet står jag för det.
Samtidigt är det positivt att den här läsaromröstningen fick så radikalt olika resultat mot the Guardians omröstning.

(I en om röstning om 'bästa SF boken ever' var resultatet över femhundra författare och bara 4% kvinnor. Locus har alltså mer jämställd läsekrets än the Guardian. Var detta en motreaktion?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0