Wolfsangel

av M.D. Lachlan är författarens femte bok men den första under namnet Lachlan. En av dom många boktipsen från Eurocon.

Wolfsangel är vikingavarlulvs fantasy. Han har ett övertygande sätt att beskriva vikingakulturen, deras räder och samhälle. Det är mycket som bär sannorlikhetens prägel och som en person som nördat in på nordisk mytologi i min ungdom så ser jag många detaljer som är klockrent rätt. (Tex är en av dom utskiljande dragen för fornnordisk shamanism att man inte använde trummor för völvans transmagi, Lachlan beskriver just vikinga magi på ett sätt som dels är fantasytrovärdigt och dels är helt i linje med allt jag vet om fornnordisk kultur och vikingasamhället.) Han har transkriberat eller anpassat ord som kan vara ren isländska eller fornnorska till ett språkbruk som fungerar som fantasyengelska. Snyggt.
Han blandar också in samiska refferenser som jag inte kan lika väl men som känns minst lika övertygande. Han har tex transkriberat nåjd till noaidi vilket jag tyckte var onödigt och när noid eller nojd hade funkat. Det visar sig att det var en korrekt transkribering. Och det är kanske här han riskerar att snubbla; Om man är övertrogen källmaterialet så är det lätt att missa Fantasytrovärdigheten, storyn eller karaktärsbygget. Visst känns det lite som om den risken finns men efter ett par kapitel så tar karaktärerna tag i storylinen och sen bär det iväg.
Glöm allt du tror dig veta om varulvar, detta är något nytt.


Den andra och avslutande delen kommer i augusti. Den är på Listan.
M.D. Lachlan är en pseudonym för Mark Barrowcliffe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0