The wait is over!

A Dance with Dragons är här. Sex år väntan är över. Nattvak och köande vid boksläppet. Ett trettiotal hugade malmönördar väntade på den senaste boken av GRR Martin.

Efter så lång väntan hade jag börjat förtvivla och vad värre var, omvärdera hur bra jag egentligen tyckte dom var när jag läste böckerna första gången. Bok fyra var i stor utsträckning ansvarig för detta. Bok fyra A Feast for Crows och bok fem A Dance with Dragons skulle ju varit en och samma bok men Martin valde att dela den av utrymmesskäl. Och jag kan inte säga att det var fel beslut men samtidigt så hamnade alla mina favorit POV chars i den boken jag nu har i handen medans fyran kändes tunn och seg.

Nu sitter jag och läser efter sex år och dessutom börjar handlingen direkt efter bok tre A Storm of Swords. Min kunskaper är långt ifrån aktuella. Så som en konsumentvägledning vill jag dela med mig av några länkar som hjälpt mig att försjunka i Westeros än en gång:

Först ut; Har du glömt handlingen och inte vill läsa om bok tre och fyra? Wikipedias plotsummary duger gott:
ASoS 
AFfC 

Har du dålig koll på geografin i Norra Westeros? Kartorna i boken innefattar inte alla länder som behövs:
Karta över Westeros 
En annan karta över Westeros 

Avslutningsvis två helt ovärderliga resurssidor är Westeros.org och deras wiki. Sök efter halvt bortglömda namn, var har Karstark sitt fäste, vem var nu The Onion Knight, var ligger Skåne? Allt detta finns tillgängligt plus kartor genealogier och mycket mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0