Harry Potter 7.2

*edit* Det har påtalats att jag borde ha en spoilervarning i början av den här texten: So here goes

   *   *   *   Spoilers   *   *   *

Väntan är äntligen över HP 7.2 har kommit och gått. Jag har skrivit om 7.1 här och det intryck den filmen gjorde på mig har en del att göra med mina förväntningar på 7.2. Eftersom 7.1 var så hjärnmördande tråkig så hade jag faktiskt ganska höga förväntningar på 7.2:an. Allt det tråkiga är nu ur världen och jag ville se lite aktion, lite hyfsad magi och stora, underbara CGI effekter. Visst var CGI:n snygg och visst var där en del snygga magiska effekter. Det är inte filmens fel att magin är tråkig och intetsägande (när det är allvar så är det eldbollar och sköldar som gäller). Men det är filmskaparnas fel att när det äntligen är dags för lite djävlar anamma så bryter man handlingen för ett 20minuters återblick på Snapes syn på i princip allt. Vi vet detta och det vi inte vet har alla gissat. Det enda syfte den scenen har är att berätta för HP att Dumbledore faktiskt uttryckligen sa till Snape att döda honom. Detta får ta tjugo minuter. Men nu kanske det är dags för lite aktion? Nej, Voldemort kräver att HP ska ge sig för att rädda dom andra.
Jag har svårt för den premissen; Voldemort är en Hitler-reborn karaktär. Är det rimligt att Hitler drar tillbaka sina pansardivisioner och ropar ut i högtalare att Anne Frank måste överlämna sig?
Men OK, hade det bara varit den detaljen så hade jag kunnat köpa det. Nej, när man avbrutit all handling, satt spänningen på paus följer den ännu en tjugo minuters interlud med HP och en (förmodat död) Dumbledore där det enda syftet är att berätta att eftersom Voldemorts döds-spell kräver ett liv, en själ, och Harry har två (Harry är ett Horrocrux (eller whore-crux som skådisarna envisas med att säga)) så kan Harry överleva medans Voldemorts själ dör. Vilket alla redan vet! Vet vi inte detta? Är det inte uppenbart?

Lägg till detta dålig 3D grafik och dåliga skådisar och ett krav på att man ska ha sett 7.1 relativt nyligen för att komma ihåg allt så samverkar det för att skapa en film så dålig, så tråkig, så meh att till och med min HPälskande granne Boktimmen blev besviken . . .*

Jag kan inte se hur den här filmen kan få bra reviews men det har uppenbarligen hänt. Det är uppenbart att det fortfarande går att köpa recensioner.

Jag uppmanade er att se förra filmen. I detta fallet (fast den var marginellt bättre) vänta tills den kommer på TV.


*Boktimmen hälsar att jag inte får skriva att hon inte gillade HP7.2. Hon tyckte den bitvis var seg och långdragen och hon var besviken. Men hon gillade den ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0